Ångest av Ritalin
Jag vet att det finns trådar i ämnet redan men jag vill ändå få respons på mina erfarenheter. Jag har ätit Ritalin sedan juni. Jag tycker det gick bra till en början men nu har jag börjat få mer och mer ångest samt attacker av ångest. Senaste veckan har jg även haft en klump i halsen som känns när jag andas och sväljer, gör inte ont men med känslan av att jag svalt en matbit som fastnat. Jag läste på internet att detta kan bero på ångest och jag har på senaste upplevt ökad ångest och tilltagande ångest attacker. Jag har blivit lite av en hypokondriker och får ibland känslan av att jag kommer dö och pulsen stiger och jag svettas. Jag avbröt min medicinering och tog inte medicin igår eller idag och nu är klumpen i halsen nästan borta och igår fick jag inte alls samma panik känslor trots att klumpen i halsen var kvar. Denna klump försvann på nätterna och tilltog mer och mer mot kvällen. När ångesten var som värst var jag nästan beredd att ringa ambulansen för jag inbillade mig att jag kan ha fått allergi och kommer att dö om jag inte åker till sjukhuset snabbt. Någon som känner igen sig?
Nu äter jag inte Ritalin men känner Dock igen det du beskriver om att allt funkar bra till en början men sen verkar det dom om kroppen vänjer sig och det blir lixom värre! Har tagit just Ritalin tre ggr tror jag, och aldrig mer! Concerta va jätte bra i början men sen blev det Depp å hjärtklappning, nu equasym å bra i början, och mindre ångest å glad och pigg, men något händer lixom efter ett tag! Det är verkligen skit jobbigt med ångest, och det tycker jag du ska ta upp med dr. Kanske ska du byta medicin, ta fler men mindre doser, något annat läkemedel! ? Jag hoppas iaf att det kommer bli bra, å det blir det! Berätta gärna!
Känner igen dig. Började med Concerta och den hjälpte inte mot min ilska. Har ADHD. Jag var koncentrerad och mådde bra men ilskan var alltid ett faktum när jag inte fick som jag ville. Började sen med medikinet och då fick jag en kick på morgonen och mådde skit bra och den fungerade hur bra som helst. Men fick alltid ångest cirka 3 timmar efter intag, men det försvann sen och jag mådde bra. Nu har medikinetten mig i ett grepp. Jag är tom på känslor. Ska jag gråta eller skratta. Deprimerad dygnet runt nästan. Fick då prova Strattera och det gick inte bra. Som kg förstår så är Strattera inte narkotika klassat men jag fick super pupiller, käkspänningar, ångest. Jag blev riktigt påverkad i 3 timmar på jobbet. Kallsvettningar. Medicinen funkar inte. Jag blir galen. Jag har nu bönat och bett om att få prova Metamina. Vi får se om läkaren vill ansöka om licens. Som jag har förstått så verkar Metamina fungera 95% av fallen. Jag borde få prova den nu eftersom jag testat 3 olika mediciner med katastrofala följder.
#4 Du kanske inte tål centralstimulerande medel?
#5: Det är möjligt men läkaren tycker jag ska prova Elvanse sedan. Hon sa att det är inte vanligt med ångest men inte heller ovanligt. Jag håller tummarna, allt är mycket mer kaos nu utan medicin. Jag har många gånger tänkt att oj var jag verkligen såhär innan medicinen men det är klart att jag var, jag bara märker kontrasterna. Men det finns alltså de som inte tål centralstimulerande alls? För vad jag har förstått så verkar olika ADHD mediciner olika, men jag har så dålig koll än så länge på olika typer.
#6 Jag pallar inte med centralstimulerande medicin alls. Jag blir helt knäpp av den, ingen som helst engagemang i något.
#7 Usch då :/. Äter du någon form av medicin alls eller skippar det totalt? Skönt att höra att jag inte är totalt konstig iaf. Aldrig hade jag trott innan att man kan få så fysiska symptom av ångest…
Nämen vad konstigt! Jag har känt av precis samma sak i halsen! Trodde att jag inte svalt ner tabletten helt, men eftersom jag kände effekten på andra sätt, plus att känslan satt kvar även efter flera glas vatten, så kan det inte vara det.
Jag började med mediknet tabletter som gick ur kroppen snabbt, och de fungerade bra. Det var när jag gick över till de mer långtidsverkande (inte heller så lång tid) som den värsta ångesten satte in.
#9 Ja, visst är det märkligt med klump i halsen, aldrig hade jag kunnat tro förut att det är ångest. Tack för tipset med korttids verkande, jag ska tänka på det när jag börjar med ny medicin.
Om du vill börja med medicin igen så testa Elvanse . Metylfenidat som är den verksamma beståndsdelen i cooncerta, Ritalin och medikinet är det många (inklusive jag) som upplevt precis det du beskrev. Dexamfetamin som är den verksamma beståndsdelen i Elvanse och Metamina är betydligt "snällare", jag har inte hört något om att det ska ge ångest. För mig var det ett enormt lyft att börja med Metamina - den är både effektivare och har knappt några alls biverkningar för mig.
Lev väl.
#11 Även Elvanse kan ge ångest.
Oj. Lät precis som om du beskrev mig. Har ätit Ritalin lika länge. Har tot 70mg per dag. 20+20+20 och ytterligare 10mg vid behov de dagar jag börjar jobbet tidigt. Tar var tredje timme då effekten blir sämre/utgår rätt fort. Har också börjat få smått ångest. Kan få ångest över att jag tar medicinen, att de känns fel på något konstigt vänster, trots att den hjälper mig. Vissa kvällar kan va skit verkligen när medicinen gått ur. Har blivit rätt hyprokondisk av mig med. Känner igen den där klumpen, känns som en slemklump sitter fast. Dock tror jag inte att jag kommer dö men känner mig "sjuk" på kvällarna. Medicinen funkar jätte bra annars på dagarna, men kvällarna kan suga ibland. När jag haft uppehåll någon dag/över en helg brukar de bli lite bättre. Vart inne lite på att fråga om Metamina då jag läst mycket positivt om den. Men är rädd att bli nekad :/ bara provat Concerta och ritalin… har ingen lust och leka försökskanin :/
#15 För mig var det inte heller så vanligt att ångesten var allvarlig i början, mest att jag kände mig sjuk. Det kan ha varit stress som utlöste den ångest som gjorde att jag inte kunde fortsätta, svårt att veta. Nu har jag inte tagit Ritalin på över 3 veckor och det är stor skillnad. Jag har fått lite smått ångest ibland men den minskar för varje dag och är inte jämförbar med hur den var innan. Dock så är min ADHD symptom tillbaka och de känns värre, förmodligen för att jag vant mig vid hur jag var med medicinen men min sambo försäkrar mig om att jag alltid varit såhär. Det innebär som ni säkert vet dagar liknande en berg och dalbana men jag upplever också mig själv gladare än innan, har lättare för att skratta. Ritalin dämpade ju allt även de positiva svängningarna. Ett tips är att vara uppmärksam för det or inte kul när ångesten tar över. Överlever man utan medicin är lösningen relativt enkel även om jag helst velat ha en välfungerande medicin nu när det behövs men jag överlever utan och min sambo är son tur är van :)