Ångest/depression
Hej! Fick precis veta att en tjej på jobbet har ADD diagnos precis som jag men hon har hur mycket tabletter som helst och jag har medikinet. Har gått på det ett tag nu och det fungerar bra men denna årstiden är inte så bra känns som om jag börjar få någon ångest/depression och ibland skulle jag bara vilja dra täcket över mig och sova vidare:) jag är dålig på tabletter och liknande men finns det många av er som har ångest dämpande fungerar det bra?
Jag har inte men fick ångest av Ritalin så jag fick sluta helt. Jag förstår varför man tar ångestdämpande men är det verkligen tanken att man ska ha en medicin som hjälper och en som hjälper mot den medicinens biverkningar. Jag tycker det hela blir vridet… Jag vet att medicin kan underlätta vardagen och vissa klarar sig helt enkelt inte utan och vissa kan ta den när det behövs. Hur känner du TS? Men var försiktig, min ångest blev hemsk mot slutet och jag fick tätare och kraftigare ångest attacker… Det är bland det obehagligaste jag upplevt.
#2 - ångestsymptom som biverkan är så klart en sak men eftersom han skrev ångest och depression utgick jag från att han menade detta som fristående från add:n… trådskaparen är lite otydlig.
Jag hade flera tunga depressioner bakom mig och var (är…) sjukskriven med 'egentlig depression' som det så fint heter och ångestproblematik, det var därför jag snubblade in på psyk och det faktum att jag hade ADD öht kom upp. Det fanns inte på kartan för mig att jag skulle vara ett bokstavsbarn, jag som läst juristlinjen och allt…
Hursom är jag en sådan ADD-typ som trådskaparen beskriver. Jag har andra och fler 'roliga' tabletter utöver Elvanse (benso, venlafaxin, matrazapin (stavning…) av den enkla anledningen att mina andra problem är betydligt värre och behöver behandlas för sig. Jag menar inte att få det att låta som en tävling men depression är lite mer än att vilja dra täcket över sig, vem fan vill inte det i vintermörkret! :-)
Jag kan ha helt fel, men de enda jag hört talas om som går på medikinet är folk med missbrukarstämpel i journalerna, har du en sådan ts? Jag och min halvbror fick båda börja med Elvanse direkt…

Jag har ADHD, autism och bipolär så äter en hel del mediciner, men nu under vintern så tar jag även tillskott av D-vitamin vilket hjälper ganska bra för att inte hamna i vinterdepression.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!