Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 1991 ggr
Anonym
6

Besviken på psykakuten

För ca sex månader sedan fick jag åka in till psykakuten pga kraftig ångest. Fick komma in och prata med läkare och fick medicin och lämnade akuten. Dom sa att det bara var att komma igen om jag behövde.

I söndags natt bröt jag ihop och skar mig massor för första gången på 10 år. Ringde till 1177 och de rådde mig att åka till psykakuten. Tog en taxi dit. Mannen i luckan tittar snett på mig och frågar om jag behöver sys, utan att titta på min arm. Jag sa att det tror jag inte. Då tyckte han att jag skulle ringa min psykiatriker eller till min psykolog. Jag sa att dom ju inte har öppet och att det är nu jag behöver hjälp. Han sa att det var bättre jag åkte hem och sedan ringde dom på måndagen.

Han lät alltså en.desperat människa utan vårdutbildning bedöma om såren behövde sys och skickar hem den. Jag har tur som kunde åka till min mor för stöd. Tänk om jag hade varit ensam som många är…. Skit gubbe. 

Behövde bara prata av mig.

[Rhodugune]
0

Ja vilken tur att du att du hade din mor, så hemskt att höra att du bemöttes med så lite förståelse.
Men det är bra att du förstår att du gjorde rätt som sökte hjälp, att du förtjänade att få det även om du inte fick det, du gjorde rätt, han gjorde fel.
Förstår att du blev upprörd och att det känns skit att inte bli tagen på allvar.

VildaVittra
3

Psykakuten är den enda arbetsplats inom vården som skulle gagnas av en högre rotation av personal, för de lär bli utbrända ganska så fort och då beter de sig som de gjorde mot dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus