ADD blir ADHD?
Hej alla bokstavskolleger đ!
Jag har en frÄga till er och undrar om nÄgon av er kÀnner igen er:
Jag har diagnosen ADD och var som barn aldrig ett enda dugg hyperaktiv, snarare hypoaktiv (underaktiv) och energilös⊠Nu i vuxen Älder, och framför allt de senaste Ären, har jag dock blivit alltmer hyperaktiv. Detta bÄde fysiskt och verbalt.
Jag har hört talas om de med ADHD som blir mindre och mindre hyper med Ären, men aldrig hört nÄgon som beskriver det motsatta, vilket jag sjÀlv alltsÄ upplever.
Finns det nĂ„gon hĂ€r som kĂ€nner igen sig eller hört talas om nĂ„gon som har samma erfarenhet? Vore mycket intressant att fĂ„ veta och prata med nĂ„gon som genomgĂ„r/genomgĂ„tt samma förĂ€ndring! đ
Mvh! / Anna
Hej, jag har oxÄ diagnosen ADD Ä som barn pendlade jag mellan att vara vÀldigt passiv, dagdrömmande eller utzoomad, till att vara extremt pÄ och uppvarvad. Gick frÀmst igÄng i sociala sammanhang, spel, lekar osv sÄ att det blev för mkt för jÀmnÄriga tÀnker jag idag. DÄ jag var yngre reflekterade jag ej över detta, trodde alla kÀnde sÄn eufori dÄ man gjorde nÄgot spÀnnande/roligt. Vad jag menar Àr att som ung kanske du, sÄ som jag, hade vissa hypertillfÀllen men att du inte reflekterade över det utan sÄg det som normalt. I dag dÄ man Àr Àldre Ä exv testar att gÄ utan medicin nÄgra veckor lÀgger man mÀrke t saker som brister: "ett filter", att man vrÀker ur sig kommentarer Ä blir överexalterad i exv tÀvlingar/sÀllskapspel. Att ha ADD tror jag inte betyder att du enbart Àr hypoaktiv utan att du har en koncentrations- och uppmÀrksamhetsnedsÀttning med mer övervÀgande hypoaktivitet. I senaste diagnoshandboken tror jag att namnet ADD tagits bort Ä att det numera bakas in i ADHD-begreppet men med mer eller mindre hyperaktivitet. Det som jag förstÄtt angÄende ADHD/ADD Àr hjÀrnans oförmÄgan att hÄlla en energinivÄ som Àr jÀmn Ä i rÀtt nivÄ för aktiviteten man utför, att man pendlar mycket upp Ä ner men sÀllan landar pÄ rÀtt nivÄ. /
#1: KÀnner verkligen igen mig! Jag var nog mer passiv som barn men blir ocksÄ onormalt exalterad om jag tex fÄr arbetsuppgifter som engegerar mig eller mÀnniskor/sociala aktiviteter. Jag har alltid varit vÀldigt kÀnslosam och min energi kan vÀxla mycket och snabbt. Jag blir ofta förvÄnad sjÀlv fortfarande över de snabba vÀndningarna.
Jag har sökt av internet efter nÄn som beskriver det hÀr fenomenet men inte hittat nÄt. Det var i fyrtioÄrsÄldern som jag började utveckla hyperaktivitet, kanske var det att jag slutade dölja den sidan. En patient hade mycket damp-ryckningar i underbenet och jag hÀrmade henne pÄ skoj. 'Visst Àr det skönt?' frÄgade hon. Och det var det ju sÄ jag började unna mig lite sÄnt. Tidigare har jag hÄllit tillbaka för att folk alltid frÄgar om man Àr stressad eller orolig. Vilket jag inte Àr.
#3 . Ryckningarna Ă€r vĂ€l en slags strategi som lugnar dig , sjĂ€lv nynnar jag för att lugna mig om jag Ă€r i en stressig miljö đ