DSPS?
Var på ett sömnlabb förra veckan och fick nyss veta att jag har DSPS (försenad sömnfas), av nån "free running"-variant eller hur han sa. Har förmodligen koppling med Aspergern.
Är det nån mer här som har det? Har ni behandlats för det, hur och fungerade det bra? Ska själv börja med melatonin i januari, så får väl hoppas att det funkar…
För övrigt, är det någon som vet vad man kan hitta svensk läsning där det står om de olika varianterna så hojta gärna till… Det enda jag hittar när jag söker på svenska är nån uppsats om etologi, vilket ju blir lite fel. Engelska blir så komplicerat med alla läkartermer hit och dit… O.o
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Har det inte någon koppling till det här:
Det låter som om det betyder att din dygnsrytm är rubbad jämfört med de flesta andra.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag hittade en ganska bra artikel om DSPS i Läkartidningen:
I korthet innebär det:
"Patienter med DSPS har en extremt förskjuten endogen sömnrytm. De förmår inte somna förrän sent på natten, och behöver därför sova första hälften av dagen. Detta resulterar i sin tur ofta i stora problem med skola och arbete."
Cattis, kan du lägga till DSPS i artikeln med förkortningar?
Vänliga hälsningar
Niklas
Ja den artikeln har jag läst, var det första som dök upp när jag googlade ^^ Hittar dock inte ett skvatt om olika varianter på svenska.
Nattmänniska är jag helt klart, fast samtidigt är jag inte klockrent så heller, utan jag kan skjuta fram när jag går och lägger mig ltie hur som helst. Kan somna allt mellan 8 på kvällen till 4 på dagen typ, helt beroende av hur jag sovit innan. Antar att det kanske är det free running står för..?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram