Ritalin ångest
Hej! Jag går på Ritalin kapslar 20 mg. Får fruktansvärd ångest av dem. En timme efter intag känner jag hur pulsen slår riktigt fort och jag känner primitiv rädsla. Jag har tid hos läkaren nästa månad. Jag har provat lite kosttillskott som jag läst om för att se om det kan hjälpa. Gör det inte det, får jag be läkarn o byta medicin eller lägga till ngt. Det jag testat hittills: theanin (600mg) och magnesiumglycinat (800mg). De hjälper mot ångesten till 50% ungefär. Men det finns en gnutta ångest kvar och det tar energi att gå runt o vara rädd hela tiden. Blir också oerhört trött av dem. Men jag hörde om ashwaganda och ville testa det också för att se om den hjälper. Har någon här tagit ashwaganda? Hjälper den mot ångest? Blir man trött och seg av den? Är ashwaganta-rot bra? Och hur kombinerar jag mina tre tillskott så de inte interagerar?
Läkemedel kan fungera väldigt individuellt, men ta en titt på FASS (http://www.fass.se/LIF/). Där beskrivs vilka läkemedel som inte ska kombineras och mycket mer.
Det låter dock som att du skulle behöva prata med läkaren snarast då ångesten är såpass grov, så det tycker jag att du ska försöka snabba på om möjligt. Boka tid hos vårdcentralen sålänge kanske kan vara en god idé och 1177 har du att ringa dygnet runt. Det är vanligt att man får lite olika svar beroende på vem man pratar med på 1177, så ha det i åtanke.
Hej! Hur länge har du haft den? Jag har stått på Ritalinkapslar 20 mg i snart 2 v nu. Vissa dagar har jag extremt jobbig ångest ca efter 2h samt efter 6,5 då dem går ur… en grej som har hjälpt mig är att se till att dricka ordentligt och ta den med mat. Kanske främst MIT muskelvärk och huvudvärk mem ändå. Vissa biverkningar släpper efter ca 3 v för vissa… hoppas det ger med sig. Uppdatera gärna!
Du bör ta kontakt med läkare, antigen vårdcentralen, eller försök få en tidigare tid hos din läkare så de kan hjälpa dig med ångesten.
Jag kanske är feg, men jag skulle inte våga ge sonen olika kosttillskott, energidrycker etc. samtidigt som han tar Ritalinet, inte utan att prata med läkaren först i varje fall.