När fungerande medicin slutar verka, Adhd.
Hej ! Jag har ätit Ritalin snabbverkande och depå. Det har fungerat bra i ca 5 månader intar max 50 mg / dag för min ADHD. Sen kommer alla biverkningar pang på, muskelstelhet, migrän och kroppen går på högvarv utan att jag kan stänga ner. Enorm stress, öronen börjar tjuta, trots hälsosam mat och Träning och god sömn. Min puls och blodtryck är oförändrad dvs låg. Yrsel och sjukdomskänsla. Normalt hjälper Ritalin mig väldigt bra med fokus och minskar min inre stress. Då blir jag tvungen att byta medicin för att "stressa ner systemet" yoga och hängmatta hjälper vid dessa tillfällen inte ett dugg. Tar då Elvanse, som jag upplever som ett lugnare alternativ. Sen efter några månaser avtar effekten och jag går tillbaka till Ritalinet osv osv. Nu till min fundering : Är det fler som måste byta medicin med jämna mellanrum för att bibehålla effekten av medicinen utan att höja dosen eller inta betablockerare ? Varför reagerar kroppen såhär med biverkningar och intolerans flera månader senare ? Hur gör ni andra, har ni hittat er ultimata medicin som ni kan inta under en längre tid utan biverkningar ?
Nej jag har inte hittat någon ultimat medicin utan biverkningar. Enligt min läkare finns ingen sådan medicin, man måste väga biverkningarna mot effekterna och avgöra vilket som väger tyngst. Alltså om man ska ta medicin eller inte. Jag tar Attentin, vilket kan finjusteras under dagen. Kanske du ska prova det?