Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketteradhd-addläkemedel-behandlingar
Läst 464 ggr
Marie1111
0

Ritalin funkar inte

Hej alla Jag är nydiagnosticerad med ADHD. Jag har varit väldigt länge om att erkänna mina problem och har överkompenserat i alla år. Har väl klarat mig någorlunda i förhållande till jobb men familjeliv har aldrig funkat. Men i mitt senaste förhållande har det verkligen gått upp för mig att jag lever ett överlevelsesliv. Han har varit bra på att sätta ord på det han har upplevt med mig och det har varit skrämmande att skulle erkänna att han har rätt i allt han har sett. Jag har förnekat det så länge för det har varit så skamligt för mig att inte kunna det som alla andra kan. Jag är känd som en glad och pigg person men inuti är det bara olyckligt och totalt kaos. Allt är jobbigt och jag har stort sett ingen glädje vid livet. Jag har en otrolig inre oro och har väldigt svårt att sitta stilla i längre tid (om jag inte röker) Jag tråkar mig otroligt snabbt. Det ända som kan få mig någorlunda lugn är att röka. Jag röker konstant och är så trött på det. Min rastlöshet gör mig bara trött och jag har väldigt svårt att ta mig samman till att göra något. Jag har konstant dåligt samvete över att jag inte bara kan ta mig samman. Kan vara timmar om att komma in i duschen. Vill helst av allt bara vara för mig själv och sitta och röka. Har inte ro att kolla tv eller sitta och äta i längre tid. Därför gick förhållandet också helt åt helvete. Anyway jag började på Ritalin för ett par veckor sen och sattes snabbt upp till 20mgx3 eftersom jag ingenting märkte. Jag kan fortfarande inte märka något. Kanske mer lugn i den fysiska kroppen (sitter inte och sparkar med benet hela tiden) men annars ingenting. Mest trött. Nu har läkaren föreslagit Elvanse. Är det någon här som kan känna igen det jag skriver och som har fått hjälp med Elvanse?

• Redigerat 2020-10-23 10:34 av Niklas
add-apa
0

Du, jag känner igen mig i varenda beskrivning av problemen och vartenda ord du skriver…! Vad bra att du får hjälp nu!👍🏻🙂 För mig funkade inte Ritalin heller. Kände ingen som helst effekt, bara illamående… Elvanse däremot var jättebra! (Nu tar jag Attentin istället, för trots att Elvanse gav jättebra effekt för min AD/HD så gjorde den mig tyvärr också mer tvångsmässig, då jag även har OCD.) Men de här medicinerna fungerar ju väldigt olika för olika personer, så du får pröva dig fram helt enkelt :) Stort lycka till!