Elevanse / Aduvanz
Hej ! Först lite kort om mig och diagnosen före jag kommer till min fråga: Vid årsskiftet genomförde jag en komplett screening och fick då diagnosen ADHD. Jag valde att göra denna i vuxen ålder efter att ha slitit sedan ungdomen med till viss del hyperaktivitet (ostoppbar energi) men framförallt sviktande impulskontroll och framförallt att jag alltid har haft lätt till att bli distraherad och svårt att starta igång med krävande arbetsuppgifter om jag inte har ”landat mentalt” i den. Jag har under många år trott att jag ”halvt bränt ut mig” då humöret har svängt upp och ner mycket, haft lätt till ångest och känt mig oerhört trög i huvudet efter några timmar med administrativt arbete. Tankarna har alltid flugit iväg när jag har försökt lyssna på vad vänner, familj och arbetskollegor säger eller berättar. Efter att jag fick diagnosen startade läkaren medicinering med Ritalin. Jag fick inledningsvis en skön avslappnad känsla i kroppen och blev pigg och på bra humör snabbt direkt efter frukost när jag tagit kapslarna. Även om känslan i kroppen var skön så blev jag inte direkt mer koncentrerar eller fokuserad av medicinen oavsett vilken dos jag tog. I tillägg avtog effekten efter lunch och jag blev segare än någonsin samt orkeslös med följd att jag inte tog tag i varken Träning eller något annat på kvällarna. Sov dock gott på medicinen men den avtagande effekten och segheten i huvudet medförde att läkaren bytte till Aduvanz dvs samma som Elevanse. Jag väger 110kg, är 187 cm lång och tar idag maxtiden 70mg Aduvanz per dag och bortsett från svettningarna så funkar den verkligen oerhört bra på mig. Jag har ett jämt ”tryck” och ork i kroppen hela dagen ända till långt in på kvällen. Har betydligt lättare att fokusera och jobba länge med administrativt tunga uppgifter, klarar skifta arbetsuppgifter eller bli avbruten i uppgiften och sen gå tillbaka in i den igen. Stabilt och bra humör, ångestkänslorna och känslorna att man anlyserar sönder ”hur människor reagerar och vad/varför är eller reagerar som dom gör” är i princip borta. Har mycket lättare att slappna av och inte göra något speciellt under hela dagar utan att få prestationsångest mm. Ja denna fungerar fint och jag tar den varje dag eftersom jag mår mycket bättre med än utan. Tar även blodtryck och puls varje vecka och analyserar kroppen i övrigt så inget ”konstigt” uppstår. Nu till min fråga till er som har erfarenhet av denna typen av medicin. Är det ok att ta medicinen kontinuerligt utan några uppehåll eller behöver kroppen ”vila” mellan perioderna ? Finns det risk för några överhängande biverkningar efter långvarigt bruk ? Med tanke på att jag redan tar maxdos, finns det risk för att effekten sakta kommer avtaga och jag plötsligt en dag står utan effekt och möjligheter att medicinera mig till samma positiva vardag som jag har nu ? Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter från screeningen, medicineringen med Ritalin och Elevanse/Aduvanz samt de problem jag har haft tidigare med ADHDn. Bara att ställa de frågor ni önskar.
- Redigerat 2020-10-23 10:35 av Niklas