Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 523 ggr
MickeÖb
0

Vad ska jag göra?

Har de senaste åren sedan jag blivit "vuxen" klivit ut efter studenten mer och mer känt att jag inte passar in i den värld som är där ute, har svårt att ha kvar en anställning, inte för att jag inte vill vara kvar. Utan det rinner liksom ut i sanden.

Har svårt att ta för mig de saker som -måste- göras, tvätt, städning, m.m. Jag jobbar kommer hem, då fokuserar jag på det jag vill göra och inga -måsten-. Jobbade i ett års tid med barn som hade diagnoser. Vi pratar om att NPF var normen inte NT, jag träffade under tiden min nuvarande sambo, snart fästmö, hon har ADD och Atypisk Autism, jag insåg snabbt likheterna mellan barnen jag arbetade med, min sambo och med mig. Ansökte om en utredning från Psykiatrin, 

Tror inte jag svarade rätt eller lyckades få psykologen att förstå hur det verkligen är att vara jag, en dag, i världen. Minns frågan om någon i min familj har diagnoser. Kunde inte svara på den frågan, dock ringde jag min mor efter mötet och frågade henne. Svaret var "Ja förutom din kusin med Autism, så är ni alla män på min sida släkten lika varan, du är ju själv otroligt lik min farfar"

Fick efter mötet snart ord om att "Vi kommer inte fortsätta utredning då du ej har en tillräcklig funktionsnedsättning." Jag har nu gått i ytterligare ett år, finner mig i min 4de Depression på loppet av 6 år, vilket jag hört också är vanligt med NPF.  

Har fått hjälp från psykiatrin med min GAD och med min Depression, dock känner jag mig fortfarande inte helt ok med beslutet, vill få vården att förstå, tvinga dem till att göra en utredning, så att jag får veta om jag har det eller ej, Hur ska jag gå till väga? Privat utredning eller försöka på något annat sätt?

Niklas
1

Vänd dig någon annanstans om du inte är nöjd med hur de har tagit hand om dig. Det kan hjälpa om du skriver ner så mycket som möjligt om dig och ditt liv. Se till att få med allt du tycker har varit jobbigt, allt du inte klarar, och allt som du tycker skiljer dig ifrån andra. Börja gärna från när du var barn. Privat utredning är en möjlighet om du har råd. Då går det snabbt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

add-apa
1

Du ska försöka igen! Om du vill vara mer förberedd så kan du göra olika skattningsskalor och utredningsfrågeformulär etc, som finns på nätet (det är bara att googla)…! Du har rätt att få den hjälp du behöver, så ge dig inte!🙂 Lycka till👍🏻

NisseG
1

Beroende på bostadsort, och framförallt beroende på vilken region/landsting du tillhör, kan det finnas möjlighet att lämna en Egenremiss och få en privat utredning betald av regionen. Googla efter privat NPF-utredning och kolla efter resultat i din region.