Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 602 ggr
Mimmi_L
0

Lamotrigin

Nån här som äter/ätit denna medicinen? Jag började i fredags med 25 mg. Och sista dagarna har jag haft så mycket problem med min ibs och magkatarr. Inget av det har jag haft några större problem med sen jag började med antidepressiva för nåt år sedan. Men nu har jag jätteont och det slog mig tidigare ikväll att det kanske är medicinen. I bipacksedeln står inget om dessa biverkningar men om man söker på Google så står det magbiverkningar. Nån som har nån erfarenhet av detta?

Anonym
Anonym
2

Jag har ätit lamotrigin i drygt 3½ vecka, är uppe i 75 gram. Den enda biverkningen jag drabbats av är muntorrhet vilket jag är väldigt tacksam över. Magproblem har jag inte hört om och det varnade inte min läkare mig för när jag började med medicinen. Har du tagit upp det med din läkare?

Mimmi_L
0

Nä jag slogs av sambandet nu ikväll. Ska ringa imorgon och kolla. Kan ju bara vara ett sammanträffande oxå.

Anonym
Anonym
0

Jag håller tummarna för att det inte är lamotriginen. Den har hjälpt mig en hel del redan trots att jag inte är uppe i full dos än och jag hoppas den kan hjälpa dig också.

Wizbot
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Diarré, illamående och kräkningar står som vanliga biverkningar på FASS, är du säker på att de inte står med i pappersbipacksedeln? För i sådana fall har något allvarligt gått fel och tillverkaren bör kontaktas.

Anonym
Anonym
1

Där ser man. Jag brukar inte läsa bipacksedeln för min mentala hälsas skull men min läkare brukar nämna det vanligaste och vad jag behöver se upp för. Du bör nog kontakta din läkare och ta upp det.

Lona
1

Jo, det står med även i bipacksedeln i förpackningen. TS: Jag hade inga större problem när jag började med Lamotrigin men när dosen höjdes från 300 till 400 mg för några år sedan så fick jag problem med hosta och kräkningar. Det gick dock över efter ett tag, nu känner jag inte av det alls. Jag har diverse andra biverkningar men det är svårt att veta vilka som kommer från respektive medicin, jag äter flera olika typer av psykofarmaka. Lamotrigin har funkat väldigt bra för mig. 👍

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mimmi_L
0

Men förstoppning, uppsvälld, gasig och magkatarr står inte med som biverkningar.

Anonym
Anonym
0

Men om du hade magkatarr och ibs sen innan du började med medicinen kanske du hamnat i ett skov nu med väldigt olycklig tajming? Därav att jag föreslår att du kontaktar din läkare eller den som skrev ut lamotrigin åt dig. Hen kan säkert ge svar på om det är lamotriginen eller inte som är boven och eventuellt byta medicin i såna fall.

Mimmi_L
0

Har inte haft några symptom på Ibsen sen jag började antidepressiva för 4 år sen. Förutom när jag bytte medicin. Då kände jag av den under den tiden jag trappade ner ena och trappade upp andra. Magkatarr har jag 1-2 dagar varannan-var tredje månad. Inte så här länge åt gången. Pratat med mottagning idag och dom trodde att det berodde på medicinen.