Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 618 ggr
konstnär
1

Stöd och hjälp i vardagen

Hej Är en vuxen kvinna med diagnoserna ADD och Generaliserat ångestsyndrom som lever med man och två barn. Jag kommer från en mycket dysfunktionell uppväxt i min ursprungsfamilj och hela mitt liv har kantats av depressioner och FRUKTANSVÄRT MYCKET ångest och gör så fortfarande. När jag träffade min man för 12 år sedan var det en sådan befrielse eftersom jag då kunde släppa mycket av det gamla dysfunktionella och känna mig fri och trygg över att ha en ny sund familj. Tyvärr har min sambo en sida som inte är så lätt att bo tillsammans med. Han har ett oerhört häftigt humör och tyvärr sätter hans humör agendan för hur hela familjen mår + att min ångestnivå slår i taket och jag blir spänd som en fiolsträng. Jag har lämnat honom en gång (bodde isär 1år) men flyttade tillbaka för ca 1 år sedan med de bästa intentioner att nu ska vi ”börja om på nytt”. Tyvärr ha det mesta glidit tillbaka till det vanliga och jag är återigen oerhört ångestdriven och samtidigt utmattad. Eftersom jag har diagnosen ADD har jag mycket svårt för administrativa uppgifter som t ex ekonomi och om jag skulle behöva flytta behöver jag hjälp m dom bitarna, iallafall till en början. Är det någon som känner igen sig så skriv gärna och dela med av era erfarenheter. Hur roddade ni allt?Hade känts underbart att få kontakt med någon som är, eller har varit i liknande situation som jag. / Tjessan

jagjobbarju
1

Hallå. Jag är en kille med ADHD. Efter ett förhållande som varade mer än 25 år, blev jag nyligen ”singel”. En lång tids sjukdom - utmattningssyndrom - som sammanflätas med att bli ensam med alla ”måsten” är ingen lyckad kombo. Det var bara en tidsfråga innan jag skulle sitta med betalningsanmärkningar osv, pga att jag missat något. MEN! Innan det hann gå så långt fick jag höra talas om kommunens boendestöd. Jag ansökte om hjälp och fick det! En timme i veckan kommer en person hit och hjälper mig att gå igenom posten, påminna om räkningar, avtal som ska skrivas under eller sägas upp, söka bostad mm, mm. Det finns även hjälp att få genom sk personliga ombud. De kan hjälpa till med bl.a. att överklaga beslut ex FK och i kontakter med myndigheter mm. Det är tråkigt att jag hann sjunka så djupt ner i utmattningen, innan jag ”snubblade över” info om ”livlinorna”, men jag är superglad att jag sökte innan jag raserat allt. Man är tydligen inte värdelös för att man ber om hjälp! Det finns hopp!

jagjobbarju
0

(Det blev så att jag skrev samma svar till båda dina inlägg. Någon admin kanske ”städar”, men jag ville maximera möjligheten för dig att få stöd.

Ananse
0

Jag försökte, men tydligen kör man enligt nån annan modell här. Man väntar tills ALLT kraschar, sen TVINGAR man på en massa hjälp som aldrig har efterfrågats. Jag har fått hela mitt liv slaget i spillror…

jagjobbarju
0

Ananse: Har du testat att ringa din kommun och frågat efter boendestöd? Man kan även fråga efter personligt ombud. Det går även ansöka om god man eller förmyndare. Skillnaden mellan de båda är att om du har en god man så kallas du huvudman. Din gode man kan inte ta egna beslut utan allt måste ske i samarbete med dig. Du kan få hjälp att få stöd utan att avsäga dig din röst! Förmyndare kan man ev bli tilldelat om man har tex har stora problem med att inte spela bort sina pengar e.dyl. Du får säkert mer information om du googlar boendestöd och din kommun. (samt personligt ombud och god man) Det går naturligtvis även ringa till sin kommun och fråga. ALLA borde få information om att man har rätt att söka stöd! Nedan kommer info från Göteborg: Boendestöd är ett bistånd i form av stöd i den dagliga livsföringen, riktat till särskilda målgrupper i eget boende. Till särskilda målgrupper hör bland annat personer med funktionsnedsättning eller missbruksproblem. Boendestödet anpassas till den enskildes behov av och möjligheter att utveckla ett normalt vardagsliv. Personer med psykisk funktionsnedsättning kan erhålla boendestöd i form av omvårdnad och aktiva insatser i boendet, enligt socialtjänstlagen (SoL). Boendestöd kan vara ett kostnadsfritt bistånd i en del kommuner, i andra är boendestöd belagt med en avgift. Taxan är ibland samma som för hemtjänst. Syftet med biståndet är att hjälpa den som har en psykisk funktionsnedsättning att klara av att bo i en egen lägenhet eller i ett eget hus. Stöd i vardagen både i hemmet och utåt i samhället kan ingå. Insatsen boendestöd ser olika ut från kommun till kommun. Eftersom det är en kommunal insats som inte är specificerad i lagstiftningen finns möjligheten att lösa det behov som boendestöd fyller på många olika sätt. Oftast ligger boendestöd antingen under Socialförvaltningen → Socialpsykiatri, eller under Vård & Omsorg.[förtydliga] Enligt LSS-utredningen som presenterades den 1 oktober 2008 föreslås boendestöd ingå som LSS-insats.[1] Många av LSS målgrupp kan få boendestöd, men insatsen beviljas enligt SoL.

Ananse
0

Det är bland annat just Personligt Ombud och Boendestöd -- tillsammans med olika aktörer inom Soc -- som har kämpat för att ta mitt liv ifrån mig… Under flera års tid har man spridit rykten och föreställningar om mig, dirigerade av en bindgalen, hämnd-lysten och bitter narcissist. Resultatet av detta är att jag har blivit stämplad som ett psyk-vrak -- ett MONSTER mer eller mindre. Jag har dessutom förlorat såväl min profession som min familj samt blivit hemlös. Allt detta har man ju gjort för att HJÄLPA MIG. Naturligtvis!