Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 763 ggr
Majblomma88
1

Elvanse, insättning och doserin?

Jag startade min behandling av Elvanse för en månad sedan. 

Startdos: 30 mg som efter två veckor höjdes till 50mg. 
Problemet jag har med Elvanse är att jag börjar dippa och bli trött redan efter 4 timmar.  Efter 7-8 timmar (alltså redan tidig eftermiddag) är jag rejält trött. 

Så  tidigare i veckan när jag var på kontroll tänkte jag att jag kanske skulle få korrigerad dos, antingen  till typ 30+30 eller 50+30, för att få en jämnare effekt.  

Men, läkaren ville inte höja dosen förens jag träffat en läkare, så jag står kvar på 50mg tills nästa läkarbesök. Om SJU veckor!
Men även om jag inte får överskrida 50mg, verkade de inte bry sig lika mycket om hur jag tar den. 

Så, ni med lite mer erfarenhet och samma problematik,  får jag bäst effekt av att stå kvar på 50 i en dosering på morgonen och kanske att rekyleffekten och tröttheten på eftermiddagarna avtar? Eller blir det bättre att ta 30 på morgonen och 20 kring lunch för jämnare effekt?

Hur såg er insättning och dosering ut och  vad har funkat bäst för er?
Vilka biverkningar var övergående och vilka ev bestående?
Vilka symtom hade ni vid för låg/för hög dos (om ni kommit upp för högt vill säga)

caliSWE
0

Hag började på 30 mg och gick upp 10 eller 20 mg varannan vecka tills jag blev nöjd på 140 mg (70 på morgon + 70 till lunch). Sen testade jag åt andra hållet att tappa ner tills jag märkte skillnad, hamnade på 100 mg (70+30).

Biverkningar: högre puls, blodtryck och man svettas lättare nu än innan. I början blev aptiten lidande men det var övergående tills man slutar trappa upp.

Kommer ej på något mer nu, fråga om du vill. Jag har haft Elvanse i snart 3 år nu.