Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketteradhd-addläkemedel-behandlingarsömnproblemlösning
Läst 719 ggr
robinw_@hotmail.com
1

Elvanse och kroniska sömnproblem sedan start

Hur tacklar jag mina sömnproblem som uppkom sedan jag startade Elvanse? Känns som jag testat allt, har haft medicinen i 4 månader nu totalt och dem säger att en sådan biverkning blir bättre med tiden, men tydligen inte för mig, jag har gett den tid.

Har testat tyngdtäcke, melatonin, slutat dricka kaffe och koffein totalt, inga skärmar och ljus 1 h innan läggdags, med app på mobil som stänger av blåljus. Har rutiner för läggdags, läser alltid och mediterar 10 minuter, äter ordentligt och regelbundet, tränar styrka och kondition 5 dagar i veckan. Tar medicinen så tidigt jag bara kan dvs klockan 7 innan jobbet, tar just nu 40 mg, testat 20, 50, 60 och 70. Ingen av doserna gör så jag kan sova, nu orkar jag inte mer. Testat att dela upp dos, men hjärnan är ändock igång inför läggdags, men kroppen väldigt utmattad.

Jag är okoordinerad på jobbet pga sömnbrist, kollega påpekar detta och familj påpekar min irritation pga att jag är trött. Vågar knappt köra bil och är allmänt klumpig och arg så lite jag får sova, jag har nu bett om att få avsluta elvansen där min läkare påpekar att det är en vanlig bieffekt men en sådan bieffekt som tär på livskvaliten och hälsan så mycket, är det värt det? Jag vaknar hela tiden på natten när jag tagit elvansen samma dag. Har inte tagit medicinen på 1 vecka, redan första dagen somnade jag utan problem och sov igenom natten och därav pigg och alert på morgonen.

Elvansen har gjort under för mig studiemässigt och rent generellt. Men jag orkar inte, tycker ni också att jag bör byta? Min sjuksköterska pratade om Strattera vilket jag efterfrågade till min läkare, rädd för att inte få det beviljat.Concerta har jag testat men bytte till Elvanse. Har ni haft samma besvär och hur han ni kunnat lösa det? Genom medicin byte eller annat? Tackar så mycket för något svar alls, är desperat och behöver innerligt hjälp då jag inte vill förlora min förmån till medicin som hjälper mig oerhört

Mvh

• Redigerat 2020-10-23 10:25 av Niklas
Lona
1

Prata med läkaren igen om Strattera och om de inte vill sätta in det så be att få en ordentlig motivering varför. Tjata och var "besvärlig" om det behövs!
Strattera är inte beroendeframkallande och är dessutom betydligt billigare än Elvanse, två starka skäl som du kan framhäva.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

robinw_@hotmail.com
0

Vilken timing, samma dag som jag skriver inlägget är samma dag som jag får beviljat att byta till Strattera. Så nu ska jag gå på Strattera, från Concerta till Elvanse och nu Strattera alltså, fast produkten heter Atomoxetin Actavis, men antagligen samma sak. Synd att elvansen gav sömnproblem, den funkade väldigt bra annars. Något som har erfarenhet av Strattera?

Niklas
1

Hoppas det löser sig för dig.

Ett tips ifall du upplever att det är svårt att få gehör för vad du säger, är att ta med en eller flera närstående eller vänner som kan intyga vilka stora problem vad-det-nu-är ställer till. Det brukar ofta göra att man får den hjälp man behöver.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

robinw_@hotmail.com
0

#3: Tack så hemskt mycket! Jag var tvungen att precis som du säger referera till familj och kollega för att styrka att jag mår som jag mår pga sömnbristen. Känns ju hopplöst när man testat Concerta och Elvanse och nu Strattera för att inget verkar funka, hoppas verkligen jag kan få hjälp med min koncentration med Strattera och att jag slipper insomnia. Hoppas något i slutändan fungerar!

robinw_@hotmail.com
0

Hypotetiskt om Strattera inte fungerar efter sådär 3 månader (vilket jag hoppas den gör) vad har man egentligen då för valmöjligheter? Har testat metylfenidat (mylan) Elvanse och nu Strattera. Anledningen till att jag fick sluta med metylfenidat var för ångesten jag fick, ångesten berodde på kaffeintaget jag tog i samband med medicinen som jag helt har uteslutit nu. Fick hjärtklappning vilket inte är så konstigt.

Pellefant1
0

Jag har gjort i stort sett samma resa. Högre puls med metylfenidat, bytte till Elvanse, skippat kaffe senaste månaderna. Börjar också fundera på om man borde ge metylfenidat en ny chans. Elvanse gör underverk i ett par dagar, efter någon dags uppehåll, sedan blir sömnbristen för påtaglig.

Keep us posted! Vill gärna veta hur det går med Strattera. Lycka till.

robinw_@hotmail.com
0

#6: Hej du! Gått två veckor med stratteran, hittills ingen effekt som förväntat, hoppas på någon effekt efter 1 månad. Tänker att jag går max 3 månader på Strattera, om effekterna inte är märkbara alls och ger hjälp ska jag absolut börja med Concerta igen, och denna gång Concerta original burk och inte som sist, en billigare variant som heter metylfenidat mylan. Effekten av denna varade 4 timmar max. Enda anledningen till att jag fick ångest och hjärtklappning av Concerta var för jag drack kaffe medans jag tog det. Kaffe har jag faktiskt aldrig mått bra av pga känslighet.

Niklas
0

#5: Concerta låter som en bra väg att satsa putan kaffe. Intressant för övrigt det där med kaffe, Concerta och hjärtklappning. Jag får högre puls om jag äter mörk choklad. Har inte tänkt på att concertan kan ha en del i det.

Om inget annat funkar tycker jag du ska begära att få komma till en sömnklinik. Det kan hända att de kan hjälpa dig.

robinw_@hotmail.com
1

#8: Jag tänker att jag överväger att testa det igen, känns inte som jag det en ärlig chans när jag bara hade det i 1 vecka och kombinera det med för mycket koffein. Komiskt, jag har blivit mycket mer hälsosammare sedan start av medicin och uteslutit kaffe helt och hållet med andra saker dessutom.

Sömnen funkar bra igen när jag inte tar Elvanse, men ville så gärna att den skulle funka för sömnen. Hade trots allt bara en bieffekt dvs sömnen, annars mådde jag jätte bra av den.

Ska rådfråga min läkare, men hoppas på att få testa Concerta igen men kanske inget man kan få beviljat om man redan har testat det en medicin en gång tidigare? Nu vet jag ju dock varför den inte funkade.

Niklas
0

Det tycker jag du borde kunna få.

Draken
0

Kan du inte fråga om du kan få kompletterande medicinering ? Man kan få utskrivet insomning eller sömntabletter.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

robinw_@hotmail.com
0

#11: Har testat melatonin och gav ingen som helst effekt, bör man testa annat? Kan bli aktuellt om strattetan jag tar nu inte skulle fungera, om jag får byta och testa Elvanse igen dvs.

Lona
0

#12: Hur hög dos melatonin fick du?
Det finns förstås andra läkemedel också men en stor fördel med melatonin är att det inte är beroendeframkallande. Dessutom är biverkningarna oftast ganska lindriga.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
0

#12: Håller med det Lona skriver i ovanstående. men ibland fungerar inte Melatonin.Då krävs det andra mediciner.

Propavan är något man kan prova, det är också en insomningstablett.

Mirtasepin är egentligen ångestdämpande, men man kan även bli trött av den. Ingen av dessa två läkemedel är beroendeframkallande, heller inte narkotikaklassade.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2020-11-06 14:32 av Draken
robinw_@hotmail.com
1

#13: Fick en burk på 5 mg, testade både en till två tabletter ä, alltså 5mg och 10 mg, inget som funkade faktiskt. Huvudet var fortfarande igång med elvansen.

Niklas
1

#15: När tog du melatoninet och vad gjorde du efteråt?

robinw_@hotmail.com
0

#16: tog det innan läggdags sådär halvtimme innan, läste en bok. Varvar alltid ner mot kvällarna, med en bok och ingen mobilskärm.

Niklas
0

#17: Jättebra. Jag brukar ligga och titta på någon inte för spännande film tills jag håller på att somna och då stänger jag av.

Vilken tid går du oftast och lägger dig?

robinw_@hotmail.com
1

#18: Skärm överhuvudtaget är inget som funkar så bra för mig innan läggdags, håller mig till mina rutiner dvs 11 och går upp 7, så 8 h sömn! Nu går jag ju på Strattera så sömnen är betydligt bättre, men jag uppskattade mer Elvanse (om man exkluderar sömnproblemen. Men bara haft Strattera i 4 veckor, så för tidigt att säga något!

Karmatarerskanise
0

Sömntabletter av starkare sort är ju inte ett val på ADHD medicinen är boven eftersom man inte kan äta dom mer än kort period och redan det kan orsaka beroende. Propavan som inte är beroendeframkallande fungerar bra för en del. För mig resulterar det ofta i myrkrypningar from hell som hindrar mig från att sova trots att jag är sjukligt trött. En vanlig biverkan tyvärr.

Om inte Strattera passar så är frågan om det finns fler sorter som kan påverka på annat sätt. Då har du ju testat syntetiskt och riktig, långtidsverkande och snabbverkande.

Det finns en medicin som inte innehåller amfetamin eller liknande som jag har läst många blivit hjälpta av, minns tyvärr inte vad den heter. Ska försöka hitta.

Karmatarerskanise
0

Såg nu att Strattera var samma sak som det jag syftade på. Det behöver dock lång tid för att nå full effekt.

"Atomoxetin

Strattera tas en gång per dygn, eftersom effekten finns kvar under 24 timmar. Vid start av behandling med Strattera kommer effekten långsamt. Behandlingen ska utvärderas efter fyra veckor när personen kommit upp i full dos. Om medicinen ger tydlig effekt efter fyra veckor, kan effekten fortsätta öka i upp till sex månader."

Niklas
0

#19: Lyllo! Jag önskar jag hade karaktär att hålla mig ifrån skärmen tidigare på kvällarna. 🙂

robinw_@hotmail.com
0

Har gått på Strattera i 8 veckor nu, effekten är bara liten och ger inte mycket. Den ger mig ökad uppmärksamhet och minskad ångest, men jag är orklös med den och extremt trött, som att den suger all energi från kroppen och jag går runt och gäspar konstant på jobbet. Jag förstod att det var vanliga bieffekter dem första veckorna vilket succesivt skulle trappas ner, dock har det inte gjort så på mig.

Effekten varar inte 24 timmar, den slutar verka efter 6. Sen har jag mina vanliga ADHD symptomer, ingen bipacksedel verkar hålla det som nämns i varaktighet utifrån mig (haha) Ligger på 54 mg, svårt att tro att en ökning skulle hjälpa mot tröttheten, den verkar inte hjälpa så mycket som centralstimulerande gjorde. Därav ska jag ha samtal på torsdag och fråga om man kan testa Concerta igen och eventuellt Elvanse (concerta gav mig åtminstone inte insomnia)

Niklas
0

#23: Står det att effekten ska vara i 24 timmar?

robinw_@hotmail.com
0

#24: Japp! Enligt FASS

Niklas
0

Intressant. Då har den nog inte samma typ av effekt som Concerta. Jag tror folk hade blivit utbrända i så fall.

Karmatarerskanise
0

#24: jag citerade det i #21

Niklas
0

Okej.