Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterlagar-reglerlss
Läst 1524 ggr
Noeli
0

Ekonomiskt bidrag...

Varför finns inte nån form av ekonomiskt bidrag till vuxna med diagnoser?? Eller har jag misst nåt? *hjälp*

Tror Försäkringskassan, till exempel, att alla gigantiska förbrukningar upphör vid 18 år ålder?

NEJ säjer jag. Jag ger ett exempel; undra hur mycket mat jag slänger i veckan för jag inte kan beräkna? Eller hur mycket jag får slänga för jag förköpt mig en usel dag?! Törs inte ens räkna efter. Gråter nog ändå över eländet! *fast ler ändå*

Cattis
0

Du kan få Handikappersättning av Försäkringskassan även som vuxen.

Har du innan fått Vårdbidrag, så skall det tydligen vara ganska enkelt att få det, om man nu kan styrka att man fortfarande har de extra kostnaderna - vilket man ju ofta har. Minst.

Be din läkare om ett intyg för just en sådan ansökan. Och ansök direkt, för man kan få det från ansökningsdatumet (kanske till o med retroaktivt för ex antal månader) även fast man inte har alla papper klara. Så ansök snarast.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Noeli
0

…Okej, tack för svaret!

Fast jag undrar jag, om man får diagnos i vuxen ålder. Ska det då alltså vara svårare att få hjälp?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cattis
0

Nej inte svårare, men det är smidigare om man går över från Vårdbidrag menade jag, för då fins ju redan en utredning hos dem på dig.

Men ansök om Handikappersättning, du kanske har rätt till det och lite hjälp är ju aldrig fel.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

storAnnette
0

Just när det gäller matkostnader har FK bara godkänt det för allergier.Det finns också annan hjälp att få som kanske är bättre - jag menar hjälp att klara av sin vardag.Man ska kunna få den hjälpen enligt SoL om man inte tillhör dem som kan få hjälp enligt LSS.

Noeli
0

Nä…Soc passar jag mig för. Jag har INGET gott att säja om dem, baserat på egen erfarenhet och i möte via mitt arbete! Tyvärr.