Hur stort bidrag?
Hur stort Vårdbidrag får ni som har barn med bokstavshandikapp? Mina föräldrar har aldrig ansökt om Vårdbidrag för min bror och nu när han är vuxen, hur mycket bidrag kan han få då? Någon som vuxen som får bidrag, i så fall, hur mycket och vad ligger som grund? Alltså tex svårt att klara sig själv eller svårt att skaffa jobb eller liknande.
Om han har diagnos och bifogar läkarutlåtande tillsammans med ansökan, kan han kanske få aktivitetsersättning. Det som ligger till grund för det är i stort sett hur stort funktionshinder han har.

Han kan också få handikappersättning. Jag tror, är inte helt säker, att det är lika stort belop som för Vårdbidrag.
Men sen beror de på hur F-kassan bedömer hans handikapp, hur mkt hjälp som behövs och vilka extra omkostnader han har pga detta. Man kan få kvarts, halvt, tre kvarts och helt handikappbidrag. Ett halvt är väl på drygt 2000 (2300?) efter skatt. Jag minns inte riktigt. Kolla på F-kassans hemsida.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Det han har problem med är att få en sysselsättning som han trivs med. Han tröttnar otroligt fort på det han gör och han har genom skolan fått hjälp med sysselsättning, men tyvärr tröttnat efter bara några gånger. Än så länge är han så pass ung att han fortfarande kan läsa på gymnasiet, men sen då. Då måste han ju klara sig själv. Knivigt det där. :-(
#3: Finns det något han tycker är roligt och kan syssla med länge?
Vänliga hälsningar
Niklas

Ja sina dataspel men det är ju inte något man kan tjäna några större pengar på…
Omöjligt är det nog inte. Om det kombineras med förmåga att skriva kanske han kan recensera spel för tidningar som redaktör.
Vänliga hälsningar
Niklas

#6 Tror det kan vara svårt att motivera honom till det, men jag kan ju alltid försöka. Tack för tipset! :-)
På något sätt måste han förr eller senare tjäna pengar. Då kanske han föredrar något han tycker är roligt.
Vänliga hälsningar
Niklas