ADHD hjälp i Göteborg
Hej! Jag har precis fått diagnosen medelsvår ADHD från modigo. Nu när jag väl fick min diagnos fick jag dock höra från psykologen som var med under min utredning att det är extremt svårt att få vård hos vuxenpsykiatrin just i Göteborg, speciellt om man som jag har andra diagnoser som depression, ångest och tidigare anorexi (något jag och även de som utredde mig trodde hade stor grund i just min ADHD). Jag känner mig lite lost, det enda andra jag fick tips om för att få hjälp med läkemedel är adhddoktorn.se vilket skulle kosta mig över 7000 kr(!!!!) på studentbudget. Finns det verkligen inga andra alternativ, det låter ju helt absurt att ha en fastställd diagnos men behöva betala 7000 spänn för att få medicin i ett år.
Vi har en medicinförsäkring i Sverige. Jag vet inte vad maxbelopept är nu, men inte 7 000.
Jag tycker du skall anmäla, klart de kan hjälpa dig.
Fanns det ingen läkare där du utreddes? Det brukar det göra. Trodde nästan det var ett måste. Annars tycker jag du ska skriva en självremiss till psykiatrin i närheten.
- Redigerat 2021-02-26 23:03 av Niklas
#2: Joo, utreddes även av läkare men fick själva utlåtandet av psykologen(via telefon pga corona, dock var utredningen såklart på plats) som också remitterade mig till vuxenpsykiatrin, dock med varning att just Gbg är extremt snåla med sina platser för behandling av ADHD hos vuxna. Tack för svar :)
- Redigerat 2021-02-26 15:38 av roonilwazlib3
#1: Vart/vad menar du att jag ska anmäla? :) Försäkringen gäller väl inte privat vård och det verkar vara enda alternativet här i Gbg om man som jag har flera diagnoser. Tack för svar!
#3: Okej. Skriver inte de som utredde dig ut medicin om det behövs?
Varför skriver inte psykiatrikern/läkaren som var med och utredde dig medicin till dig?
Psykiatrin i Göteborg ÄR under all kritik, den existerar i princip inte. Patienter hänvisas till psykakuten för receptförnyelse, veckovis går det inte att få tag på mottagningen överhuvudtaget, efter att ha vårdats inom slutenvården tar det bort emot ett halvår att få tid till en läkare för uppföljning - OM man får en läkartid och inte återigen hänvisas till psykakuten.
Det här gäller alltså patienter som redan vårdas inom psykiatrin och är inskrivna på ÖVM sedan flera år tillbaks.
Man ger upp som patient, åtminstone gjorde jag det.
TS, finns det någon möjlighet för dig att gå i någon grannkommun? Du har rätt att söka vård var du vill, åtminstone inom regionen.
Borås har till exempel en väldigt bra psykiatri, det är väl värt restiden!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag tycker att du ska höra av dig till vuxenpsykiatrin ändå. Självklart ska du ha kontakt med en läkare som kan ge dig råd angående medicinering.
/Maria
#5: Nej, mottagningen jag utreddes på(Modigo, blev rekommenderad att söka dit av min tidigare psykolog efter att de inte längre kunde förlänga min behandlingstid på mottagningen jag gick) verkar inte göra det, eller så måste man söka separat för behandling, är ärligt talat lite förvånad över att bara ha fått diagnosen, varningen om att chansen att få vårdplats i Göteborg är liten och tips om alternativ för 7000 kr. Modigo är ändå en seriös och ansedd mottagning som ingår i "vanliga"(icke privata) vården.
#6: Se svar till kommentar ovan :)
#7: Tack så mycket för tipset! Ja, Borås är ju inte omöjligt långt, ska kolla in det :) Och jaa, är chockad över hur det tydligen funkar här i Göteborg, hur kan det ens få fortsätta vara såhär utan att det får mer uppmärksamhet, helt sjukt!
#8: Tack för svar! Jag blev remitterad dit av Modigo, dock som sagt med varningen om att det var mycket troligt att jag skulle nekas vårdplats eftersom Göteborgs psykiatri är väldigt undermålig, men vi får se vad som händer :)
Så ser det ut i välfärdslandet Sverige. Mycket kryphål i systemen och man fortsätter att skita i patienter och folks mående. Sen ligger ju Sverige i Europas topp just i missbrukardödlighet pga av att folk självmedicinering istället för att läkarna inte vågar skriva ut adekvata mediciner.