Synrubbningar av centralstimulerande läkemedel
Är det någon som haft synrubbningar pga CS? Hur har det yttrat sig och när/hur har det försvunnit? Upplever synrubbningar av Elvanse (lisdexamfetamin, 20 mg/dygn) men efter 6 dagar utan medicin så känner jag fortfarande av det så jag börjar bli orolig att det inte kommer försvinna.
#0: det beror säkerligen inte på medicinen om du varit utan i 6 dagar. Ta kontakt med läkare.
Jag tänkte också som Hera, att det kan vara en tillfällighet att det sammanföll med medicinen.
#0: Hej!
Jo visst kan man få det. Jag har -för många år sedan- använt amfetamin (tjack alltså) och fick likadant av det..fast mycket värre..som allt annat negativt narkotikan drar med sig. Jag äter Elvanse och det fungerar så himla bra på alla vis, men (!) jag ser sämre..först på eftermiddagar/ kvällar, men nu har det förvärrats. Att det blivit sämre kopplar jag INTE till medicinen helt, dock.. men jag fick suddig syn på kvällar och eller när medicin börjar gå ur, nästan som vibrerande sudd..om du förstår hur jag menar.
Det kommer fortare ju mer jag varit igång och tagit i -det är min erfarenhet. Nu är jag fri från olaglig narkotika och fungerar toppen med min medicin, men har ett helt galet "beroende" av ….läsglasögon. :D
Värt! Helt klart.
Soliga hälsningar, busMatilutten
#0: Hej, jag arbetar som optiker och kan erfarenhetsmässigt bekräfta att det mycket väl kan vara medicinen( inte en ovanlig biverkning alls), men även en beskrivning som stämmer på ett lågt synfel och som därför förvärras under eftermiddag/ kväll eller när du är extra trött. Ta upp saken med din behandlande läkare samt gör en synundersökning om du inte gjort en nyligen.
Lycka till/ B’puff
#4: Hej, hoppar på tråden!
Hoppas du fortfarande är aktiv här! Börjat äta Elevans, och får varje gång ont/värk i ögonen av medicinen. När den går ur och jag pausar några dagar går värken över.. Känns som spänning i ögon globen.. Glukom?
Blir velig av detta, mår så bra av medicinen men om bieffekten är ögonvärk.. som kanske kan skada.. vad tror du? Är det en övergång grej? Inte ätit en månad än!
Försöker kontakta min husläkare för undersökning!
/F
#5: Hej, hoppas du ser mitt svar när jag varit inaktiv så länge, eller att det ordnat sig redan.
Elvans kan ge biverkning på ögonen, men då oftastsom dimsyn(svårt att fokusera) eller stora pupiller. Stora pupiller kan i sällsynta fall ge ett förhöjt ögontryck, men det är VÄLDIGT osannolikt. Glaukom som ofta felaktigt informeras om som ett förhöjt ögontryck är inte en sjukdom som brukar kunna orsakas av Elvanse. Det krävs dessutom ett akut förhöjt tryck inom kort tid för att man skall kunna känna att man får det. ( det är då förenat med röda ögon, dålig syn och ofta nausea pga det akuta trycket).
Smärtan kan sitta runt ögonen( sannolikt muskler), bakom ögonen( oftast spänningshuvudvärkeller okorrigerat synfel) eller i ögonen( oftast en infektion eller främmande de kropp;dvs man har fått något i ögat)
Eftersom en del blir tröttare av Elvanse och om du är en av dem, så skulle det kunna vara en förklaring. Om du använder skärm mycket, ffa mobil/padda, så kan det ev vara svårare att orka med under medicinering. Detta är dock bara ett försök att svara på din fråga, jag kan inte diagnostisera något och tycker alltid att man skall kontakt sin behandlande läkare om man är tveksam/ orolig. Lycka till//B’puff