Nivåer inom adhd och autism??
Jag har nyligen blivit diagnoserad med ADHD nivå 1 medelsvår och autism nivå 1, lätt.
Detta är vad min behandlare sa till mig men jag har uppfattat det som att inte alla har hört detta med "nivåer" och "grad" inom varje nivå??
Har jag fått detta med nivåer från ingenstans eller är det något som finns och hur förklarar man det på ett bra sätt?
Tack i förhand!
Jag hade inte hört talas om nivåer inom autism och ADHD så jag blev tvungen att Googla. I en PowerPoint-presentation av överläkare Susanna Danielsson på Länssjukhuset Ryhov hittade jag den här beskrivningen:
Nivå 3 – svår autism - det krävs mycket omfattande stöd …
Nivå 2 – medelsvår autism - det krävs omfattande stöd…
Nivå 1 – autism av lindrigare svårighetsgrad - det krävs stöd…
» I. Autism – lite om svårighetsgradering (DSM-5) II. Autism - när ska vi tänka PANS?
När det gäller ADHD har jag inte hittat något svar än.
Vet att de ändra systemet för några år sedan (jag var tex bland de sista som fick en aspergerdiagnos, numera "finns" den inte utan jag har för mig man får autism grad 1 som diagnos nu istället).
Autism grad 1 räknas som lätt, grad 2 medelsvår och grad 3 svår.
Inom ADHD tror jag inte jag hört att man skulle dela in det i någon grad/nivå (däremot kan man ju få ADHD med olika koder beroende på vilka besvär man har eller inte). Men däremot kan man väl ha lindrig, medelsvår eller svår när det kommer till besvären man har för ADHD.
Själv fick jag diagnos ADD som senare ändrades till ADHD utan hyperaktivitet (som då inom läkarkåren får en annan kod än ADHD).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: Hmm intressant. Jag får ta och läsa igenom mina papper när jag orkar och se vad det egentligen står
Jag har också hittat graderingen lätt, medel och svår inom ADHD:
Lindrig: Få, om ens några, symtom utöver de som krävs för diagnosen. Symtomen orsakar en lättare nedsättning av förmågan att fungera socialt eller i arbetslivet.
Medelsvår: Symtomen eller funktionsnedsättningen ligger mellan nivåerna ”lindrig” och ”svår”.
Svår: Många symtom utöver de som krävs för diagnosen, eller flera särskilt svåra symtom, eller symtomen orsakar en markant nedsättning av förmågan att fungera socialt eller i arbetslivet.
Nedan nämns däremot 1 och 2, där 1 är det som tidigare kallades ADD och 2 är ADHD. Alltså ouppmärksamhet med (2) eller utan (1) hyperaktivitet.
- Redigerat 2021-04-27 13:06 av Niklas
#0: Min yngsta dotter har högfungerande autism grad 2. Det krävs ganska mycket stöd för att hon skall fungera i t.ex skolan dock.