Evalanse
Skrev nyligen ett annat inlägg som handlar om olika "nivåer".
Men jag har en fråga kring evalanse, jag har precis påbörjat den medicinen för min ADHD och vet inte om jag får biverkningar av medicinen eller vad som är fel? Går även på antidepressiva men de har jag tagit ett tag så misstänker att det är evalansen som är boven.
Först när jag tog den så började mina läppar att sticka och svida. Dagen efter var de illröda och såg ut som att jag hade bränt mig. De kändes numma på vissa ställen. Dagen efter de så var de sin normala färg men sved åter igen och började ömsa skinn sprecis som att jag bränt mig.
Samma dag så började jag på kvällen känna mig nedstämd. Dagen innan hade jag nästan haft besvär som liknar pms då jag var gråtfärdig konstant. Det fortsatte då denna dagen. Dagen efter det (i söndags) så var jag också nedstämd, gråtfärdig, kunde känna mig helt tom, sen gå till ångest. Känslorna växlade snabbt och på kvällen hade jag en önskan om att dö. Igår (månadags) kände jag inte att det fanns någon mening med att leva alls under hela förmiddagen samt var gråtfärdig. Under eftermiddagen lättade det och idag så känner jag mig okej, lite lätt gråtig.
Jag har inte mens och har inte haft detta eller pms på 1 år då jag har p stav. Är det den nya medicinen som jag reagerar på eller vad är fel?
Jag var nära på att bli inlagd då jag mådde så dåligt igår. Jag känner mig inte mer fokuserad, motiverad eller något annat som jag hade hoppats på att medicinen skulle göra. Om något känner jag mig omotiverad, inget är kul alls!
Har någon annan varit med om liknande eller hört liknande berättelser av folk som går på elavanse?
Visst är det Elvanse du menar? I listan med biverkningar för Elvanse står bland annat:
Mycket vanliga (kan påverka fler än 1 av 10 patienter)
- minskad aptit
- viktminskning
- sömnlöshet
- muntorrhet
- magsmärtor
- huvudvärk.
Vanliga (kan påverka upp till 1 av 10 patienter)
- känna sig upphetsad, skakig, orolig, deprimerad, aggressiv, irriterad eller ha humörsvängningar
- onormal dåsighet, trötthet eller rastlöshet
- oförmåga att få eller behålla erektion eller förändringar i sexualdrift
- yrsel
- okontrollerbara ryckningar eller tvära rörelser, skakningar, darrningar eller hyperaktivitet
- snabba eller oregelbundna hjärtslag (takykardi)
- svårighet att andas
- illamående, kräkningar eller diarré
- förstoppning
- hög temperatur (feber) eller överdriven svettning
- utslag
- tandgnissel.
Mindre vanliga (kan påverka upp till 1 av 100 patienter)
- överdriven pratsamhet
- känna sig deprimerad, orolig, låg eller olustig (dysfori)
- känna sig överdrivet upprymd eller uppjagad (eufori)
- tvångsmässigt bortryckande av hud
- okontrollerade ryckningar eller tvära rörelser
- klåda, utslag eller upphöjda röda kliande utslag (nässelutslag)
- dimsyn
- kraftigt vidgade pupiller
- dålig blodcirkulation som gör att fingrar och tår domnar och blir bleka (Raynauds fenomen)
- högt blodtryck
- metallsmak i munnen eller smakförändringar (dysgeusi)
- svimning.
Det står också att man omedelbart ska kontakta läkare om sinnesstämningen förändras.
- Redigerat 2021-04-27 14:37 av Niklas
#1: Jaa det var elavanse jag menade, är sämst på att stava hahah