Är jag ett hopplöst fall gällande adhd mediciner?
Det har gått ungefär ett år sedan jag började medicineras för min ADHD. Min första medicin blev metylfenidat sandoz (generisk version. Den funkade inte särskilt bra då jag blev kognitivt trög på något vis och kunde knappt prata pga jag började sluddra, hjälpte inte särskilt med andra ord.
Fick byta till Elvanse som funkade jätte bra, lugn, mindre impulsiv, fokuserad och hade inga problem med artikulerandet. Problemet var dock sömnen, medicinen var så opålitlig i det avseendet, några dagar fick jag bra sömn, andra inte och tillslut blev jag knäpp av sömnbristen. Testade tyngdtäcke, melatonin och sömnmedicin som jag helst undviker, jag tog medicinen runt 7 till och med men ändock påverkade den mig intill sängående. Därav avslutade jag denna tillfälligt och fick testa den igen vid ett senare tillfälle där samma problem uppstod. Jag fick testa Strattera i 4 månader utan framgång.
Idag går jag på Ritalin 20mg, nästa vecka ska jag upp till 30. Men den påverkar mig på samma vis som min första medicin (concerta) jag blir socialt handikappad när jag inte får ut orden ordentligt och jag kommer inte fortsätta med en sådan medicin som begränsar mig på så vis.
Det har visserligen bara gått 3 veckor men jag tror inte riktigt det kan vända eller bli bättre med medicinen och nu börjar jag oroa mig för att inget kommer funka på mig. Attentin skrivs inte heller ut pga missbruksrisk även fast det kanske hade varit fördel för mig om den inte är långtidsverkande.
Nu känner jag mig som ett hopplöst fall där jag inte kan hitta rätt medicin, medicinen har hjälpt mig otroligt mycket dock med mina studier och jag har lyckats ta mig på högskolan för första gången sedan start av det. Är det dags att avsluta behandling eller vad ska jag ta mig till? Vad är egentligen sista utvägen om inget funkar?
Har din läkare några idéer? Tar du någon annan medicin som kan vara orsak till dina biverkningar?
#1: Hej! Tar inga andra mediciner och ska prata med min läkare via telefon om några veckor, så vi får se vad han tänker kring allt detta. Känns bara som ingenting funkar och att min kropp protesterar.
Okej. Jag antar att du har provat medicinerna så länge som man ska innan du avbröt behandlingarna. Tills kroppen har vant sig kan det bli lite hur som helst.
Lite märkligt att Elvanse går bra men inte attentin? Det går ju att bli beroende och överdosera båda, bara det att elvansen varar mycket längre.
#4: Det är större risk för tillvänjning gällande attentin än Elvanse just pga den är kortidsverkande och ger effekt direkt.
#5: Tillvänjning, betyder det beroende?
#6: Som de brukar skriva på FASS för vissa läkemedel är just "risk för tillvänjning" dvs risk för beroende, som jag fattar det som så betyder det just detta.
Okej. Tack!
#6: Det kan också innebära att kroppen vänjer sig vid substansen och kräver högre tillgång för att få samma effekt. Det i sig behöver inte nödvändigtvis vara detsamma som beroendeframkallande/ett beroende men hänger ofta ihop.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jag tycker du ska kämpa för att få prova attentin
När jag fick attentin kändes livet bättre
Jag har svårt att tolerera alla långtidsverkande mediciner har testat Elvanse, Concerta medikinet mm
Korttidsverkande medikinet funkade bra under flera år men toleransen ökar tyvärr
Fick attentin i september förra året och blev sjuk med konstiga utslag värk klåda brännande stora varma utslag mm ledvärk och tja all skit som finns.
Har antagligen medicin allergi mot attentin.
Har satt ut den (i samråd med hud och psyk)
Vissa symtom som svullnader och stickningar i ansiktet är borta men jag är inte frisk ändå.
Väldigt sorgligt och väldigt hopplöst
Det tar tid och är en lång process att hitta en medicin som fungerar
Ge inte upp
#10: Kul att du hittade din medicin tillslut, hur långt tid tog det och var det okej för din läkare att då byta medicin så mycket som du gick göra?
Att få ut attentin är svårt pga risken för beroende. Jag kommer inte fråga efter det, tanken är att det ska gå långt att min läkare inte finner några mer alternativ än att sätta mig på attentin då han vet att jag funkade jätte bra på elvansen, får väl lite subtilt nämna att elvansen var alldeles för långtidsverkande och säkerligen därför jag inte kunde sova, kanske då han överväger attentin vem vet.
Får jag fråga varför du slutade med elvansen? Hade du också problem med sömnen i samband?