Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketteradhd-addförskola-skola-jobb-praktik
Läst 231 ggr
Alva_2005
0

Börja gymnasiet med ADHD

Jag är 15 år och fick min ADHD diagnos hyfsat nyligen (ca 4-5 mån sedan). Jag höjde mina betyg betydligt sista terminen av nian när lärarna förstod hur jag fungerar och vad jag behöver för att kunna göra mitt bästa. Jag ska snart börja på gymnasiet och är väldigt nervös då jag innan fått lite ”anpassningar” (även ett litet tag innan jag fick min diagnos) såsom hörselkåpor, skärm, extra stöttning från lärare och att sitta längst bak i klassrummet då jag blir stressad och får stark oro av att ha någon bakom mig när jag jobbar. Nu ska jag ju börja på gymnasiet och vet inte om man kan få sånna ”anpassningar” eller om jag vågar be om det då jag är lite blyg i början.

Karmatarerskanise
0

#0: prata med din mentor om det. Det går att få anpassning även i gymnasiet.

Draken
0

Prata med din mentor och se om du kan få träffa den/de lärare du skall ha på gymnasiet.

Gymnasiet som mina pojkar går på har ett team som kallas A-gruppen, och de har egna lokaler inpom skolan där elever med särskillda behöv kan få sitta och jobba eller få hjälp i klassrummet med anpassningar och annat som kan behövas för att du skall kunna få en så normal skolgång som möjligt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Niklas
0

#0: Du har rätt till de anpassningar du behöver för ditt lärande.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

bananmuffin
0

Du har all rätt för anpassningar, och antagligen är du inte den första på din skola som kommer ha det.

När jag började för gymnasiet för två år sen så bad jag mina föräldrar om hjälp. Tillsammans skrev vi ett mail till skolan och kom i kontakt med specialpedagogen. Första veckan hade jag ett möte med henne där jag fick berätta om mig själv och mina behov. Hon pratade med de andra lärarna så de också visste vad som gällde. Bra kontakt med mentorn skulle jag också rekommendera! Börjar i trean nu och har under varje termin haft kontakt med både specialpedagog och mentor när jag behövt ändra eller lägga till anpassningar. De har även hjälpt mig mentalt och stöttat mig. :)

Lycka till på nya skolan!