Elvanse muntorrhet
Jag har i några månader tagit Elvanse på grund av ADD och håller fortfarande på att hitta rätt mängd. Just nu ligger jag på 60 och jag känner att jag aldrig kunnat fokusera så bra som nu. Tyvärr har jag stött på ett problem som först verkade litet men nu väldigt stort. Muntorrhet. Usch, jag måste dricka vatten hela tiden och det gör mig kissnödig en gång i timmen. Tar tabletter som ska få bort det, men man kan ju inte ta hur många som helst av dem, och efter 20 min är det torrt igen. Sen går det ju knappt att äta med torr mun heller. Jag vill helst inte gå ner i mängden av medicinen, men jag tror inte jag kommer klara av det här.
Är det någon som har något tips på vad jag kan göra, eller är enda alternativet att sänka dosen? Den förra mängden funkade också bra, men vill verkligen ta ut det medta av den. Jag ska till min doktor om någon vecka, men vill kunna testa om ni har några idéer.
Vilken tur att du ändå fått så få biverkningar och inte så katastrofala. För mig funkade elvansen jätte bra men kunde aldrig sova oavsett vad jag gjorde.
Muntorrhet känner jag igen dock, den gick dock över efter några veckor. Se till och ät en ordentligt frukost i samband med medicinen, helst med mycket fett då medicinen håller i längre då, se till att du dricker mycket vatten dessutom i samband med elvansen. Sen får du helt enkelt acceptera att du behöver dricka lite extra mycket vatten när du går på stimulanter, man blir lätt vätsketömd.
Jag har extrem muntorrhet pga både Elvanse och venlafaxin.
Det finns tyvärr inte annat än produkter som tabletter och gel som lindrar lite.
Jag dricker mååånga liter vatten om dagen. Ändå blir jag så torr så jag klöks ibland.
Skölj/gurgla m kokosolja 10-15min ngr ggr per dag
#0: Får du inte mer saliv i munnen om du tuggar exempelvis tuggummi?
Jo, d får man.. Men att få i Sig massa sötningsmedel å framförallt titandioxid flera ggr om dagen, varje dag, e ingen hit!!
#5: Eller också väljer man ett tuggummi utan titandioxid. 🙂
#0: 1 Drick ett stor glas vatten >Ät rn ordenligt protein rik stor frukost -drick ingen kaffe!!!! Te ok! efter frukost ta din medicine med ett stor glas vatten.
Du ska köpa Brustablett vätskeersättning med kolhydrat-elektrolytlösning från apoteket du bor ta 2 gånger om dagen!
Du får dricka kaffe 3 timmar efter du har tagit din medicine men drick aldrig mer än 2 koppar om dagen och några timmar mellanrum!
Glöm inte Köpa emn stor burk med tuggummi också;)
- Redigerat 2023-01-24 19:09 av mAD-HD