Utbrott i tonår
Är det vanligt för tonåringar med ADHD att få utbrott om någon flyttar på deras saker?
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men jag blir ofta väldigt, väldigt störd om någon rör på mina grejer eller flyttar på hur jag har lagt dem. Igår städade min mamma mitt rum för att jag inte har gjort det på ett tag (tack så mycket exekutiv dysfunktion) men allting. Är. På. Fel. Ställe. Jag har hällt ut alla lådor och saker på golvet som hon har flyttat på och skrikit och skällt på henne för allt jag känner är ilska och panik över att hon har rört på mina saker. Allting är i oordning.
Som sagt, är detta vanligt bland tonåringar med ADHD, och vet någon vad man kan göra för att det ska bli lättare? :/ Jag har även Tourettes syndrom så det kanske kan vara något med det.
Det är vanligt med utbrott för sådant för många tonåringar även utan diagnos. Så det är nog omöjligt att svara på om det beror på diagnos eller tonårshormoner.
#0: Är det just flytt av prylar eller förändringar generellt du har svårt för? Gäller det mest om din mamma gör det eller är det oavsett vem som utsätter dig för det?