Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketter: adhd-addtips-goda-rådförskola-skola-jobb-praktikverklighetsberättelserkan-jag-ha-npf
Läst 303 ggr
AgirL95
0

Arbetsliv och ADD *FRÅGA*

Hej.

Jag har en liten fråga om arbetslivet och ADD. Hur är det med att jobba långa arbetsdagar (ca 7-8 tim/dag) för er? Är det vanligt att man blir fort utmattad, har svårt att gå till jobbet och/eller utföra erat jobb under sån lång tid?

Min psykoterapeut misstänker starkt att jag har ADD och har till och med fått en tid för en utredning, så vuxenpsykiatrin verkar har starka misstankar de med.

Jag har alltid haft svårt med koncentration vid saker jag inte intresserad av, hålla ordning, få saker gjort, avsluta saker och så vidare. Anledningen till att jag frågar är för att enda sedan jag började jobbade så har jag alltid haft många känslor som krockar med varandra. Jag hatar att sitta hemma flera dagar i sträck och vill jätte gärna komma ut och jobba, men samtidigt när jag väl ska jobba så får jag alltid en klump i magen och kroppen kan ibland låsa sig liksom. Hjärtat går i högvarv och det känns som när man har ångest.

Jag sitter i konflikt med att jag VILL jobba, för jag älskar mitt jobb och tycker det är väldigt kul (jobbar som barnskötare på fsk), men samtidigt har jag nästan alltid den där känslan av att inte vilja för jag fruktar nästan alla långa pass för jag blir så utmattad fast än jag inte gör mycket alls. Även när det är lugnt med få barn så känner jag mig jävla slut och när jag väl kommer hem så sover jag tills natten, vaknar upp när klockan är 20:00 för att sedan gå och lägga mig igen.

Det får mig att må så dåligt. Jag vill verkligen inte byta jobb för älskar jobbet, men mår så jävla dåligt över att jobba ibland för jag vet att jag kommer att bli så utmattad att jag inte vet vad jag ska göra.

Jag vet inte om jag är själv med de här problemet eller om det är något som är vanligt när det kommer till ADD.

Oavsett vad era svar blir så är jag tacksam för alla tankar, tips och åsikter.

Niklas
0

Jag vill påstå att det är ganska vanligt att bli trött snabbt. Min gissning är att du, medvetet eller omedvetet, ger 110 procent från början på jobbet och därmed får slut på energin snabbt. Det är en konst att reglera sin energinivå så att energin räcker hela dagen och det är en vanlig svaghet hos människor med ADHD.

Ångesten kan eventuellt vara stressrelaterad. Jag tycker du ska tala med din läkare om det. Det finns medicin som hjälper effektivt.

Hur har du det med motion? Rör du dig tillräckligt mycket varje dag? Om inte kan det göra stor skillnad på många sätt. Se till att få regelbunden och tillräcklig motion.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning