Varva ner efter en bra dag med Adhd medicin
Mitt tidigare inlägg kanske inte var under rätt rubrik. Ni som fått ADHD medicin ni trivs med finns det rastlöshet kvar på kvällen ?
Bör man acceptera att det kommer att vara så alltid eller finns det kompletteringsmedicin som lugnar ner mot kvällen till ?
Elevanse är underbar på dagen, jag kan vara mitt bästa jag men när medicinen går ut på kvällen och jag fortfarande är hyper och provat alla metoder altt komma till ro ,och få ner skivan i huvudet till låg hastighet vad finns för ADHD medicin som kopplar av mig mer. Typ intuitiv el liknande, någon som fått dessa effekter av den ?
#1: Tack för ditt svar. Ja rastlösheten är där ständigt dygnet runt. På jobb funkar det att vara full av energi då det är snabba puckar där. Så egentligen har medicinen inte lugnat ner alls (inte än iaf) men har funkat grymt fint på humöret och en del bromsningar på impulser. Så här i början är det svårt att veta hur en medicin ska kännas och det är ju svårt att ge svar på även för en läkare. Enklare med smärtmedicin, har du inte ont längre så funkar medicinen.
Kan ju absulut vara som du säger att jag kanske ska testa något annat. Får ta upp det med psykiatrikern nästa gång vi har höjnings samtal. Dock lite förälskad i elevanse nu eftersom ångesten är helt borta, och conserta som är det enda jag har att jämföra med inte funkade alls.
Fick Atarax utskrivet förra veckan men det gav ångest så det gav jag upp direkt.
Går nu hos en psykolog som försöker
lära mig mindfulness så försöker se om det finns andra vägar att nå avslappning.
Tålamod, går det att få på burk ☺️
#2: Hur länge har du tagit Elvanse?
#3: 4 veckor( 2 veckor med 30 mg och 2 veckor med 50 mg.)
#2: mindfulness är kanon. Inte helt lätt men kan vara kanon.
Jag rekommenderar Sam Harris’s Waking up app.
Man får en gratis vecka så testa gärna ”the introductory course:
Want to check out the meditation app Waking Up with me? It’s giving free unlimited access for 7 days.
#5: jag har fått tips om den så provade. Tyckte dock att han pratade så fort att det stressade mig ( konstigt nog eftersom jag inte gillar långsamhet☺️ )
Tar gärna emot fler tips på bra mindfullnes övningar ,helst på svenska så jag slipper omvandla språket i mitt röriga huvud.
#4: Okej. Hur länge sa läkaren att det skulle ta för kroppen att vänja sig vid medicinen?
#6: OH! Sam Harris för snabb? =) jag älskade just det att det kan gå minuter utan att han säger nåt och sen kommer det ett "och om det är så att du börjat tänka på annat så behöver du inte slå dej själv över det…bara kom tillbaka till andningen…" =)
men jag förstår dej. Mindfulness är OMÖJLIGT tills det blir lite mer möjligt. =)
#7: En till två veckor. Men Concerta bröt vi direkt utan att höja eller vänta. Så är väl lite beroende hur starkt man upplever nyttan / biverkningar gissar jag.
#8: kan nog vara så att jag bara lyssnade en kort stund 😅
Ska ge det en chans till
#10: haha! Ja gört’. :-)
Bra idé att starta med ”Introductory course”, om du inte gjorde det första gången.
#9: Aha. Har du pratat med läkaren om hur du upplever kvällarna när medicinen går ur? Annars kan det nog vara en bra idé.
#12: pratade med henne om detta, men det är inte rastlöshet jag upplever för att medicinen går ut (tror jag) utan jag har den under dagen också fast där är den inte lika påtaglig då det är full rulle hels tiden. Hon svarade med att öka dosen från 30 till 50 mg dom ska utvärderas om en vecka ungefär.
Gick dock tillbaka själv till 30 igen för ett par dagar sedan, upplevde att 50 nog var en för snabb höjning och behövde några dagars paus. Är ju så mycket att betrakta beakta och känna efter när man provar ut mediciner.
Ska göra ett nytt försök med höjningen när jag sen jämfört några dagar.
Okej. Hoppas det går bra.