JAG ÄR RASANDE!!
Jag ska försöka att göra detta kort. Jag hade ett matteprov för några veckor sen. Jag har en super bra mattelärare som är oerhört bra på att förklara saker. jag har även en väldigt bra relation med henne. DOCK så har hon en tendens att inte ge mig all den tid jag behöver på proven. Hon vet mycket väl om mina diagnoser och att jag har förlängd provtid (jag ska få all tid jag behöver, inte bara 30 min extra etc).
På proven brukar hon ge ca 30 min extra provtid. Ofta hinner jag på den tiden men det blir stressigt. Något som jag har uttryckt till henne ett flertal gånger.
Vi hade som sagt ett relativt stort matteprov för ett tag sen. Jag fick inte all tid vilket lede till att på sista frågan (typ den viktigaste frågan) blir jag stressad och räknar ihop fel vilket leder till att jag fick fel formel och då fel svar.
Nu har vi fått tillbaka resultatet och som väntat fick jag E. Jag är nu rasande och vet inte vad jag ska göra. Såklart vat jag att man inte kan sitta med ett prov i flera timmar MEN mina kompisar som går i andra grupper med andra lärare (samma prov) fick sitta betydligt mycket längre, även kompisar som inte har en diagnos, endast förlängd provtid.
det gör det inte bättre att veta att alla andra grupper fick använda sig av miniräknare vilket jag inte fick. jag sa inget om det på provet eftersom jag inte visste något om det just då. hade jag haft en miniräknare hade jag inte räknat ihop talen fel och därmed fått rätt formler och svar. det skulle även göra att jag hade kunnat räkna alla talen mycket snabbare och därmed kunnat kontrollera alt samt det skulle bli mindre stressigt vilket minskar risken för slavfel.
Jag kommer att föra fram detta till min lärare på måndag men jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Och hur jag ska föra fram det på rätt sätt. några förslag?
// ARG tjej
Framförallt inte vara arg och attackera din lärare. Då går hon i försvarsposition direkt, och det låser sig och blir inte konstruktivt.
Försök istället att så samlat som möjligt berätta om din besvikelse och berätta att du känner dig ledsen för att du tror du hade klarat provet med mer tid och miniräknare. Du har ju förklarat här precis hur du känner. Skriv gärna ner det och öva på hur du skall säga och vad.
Lyssna sedan på vad din lärare ger för förklaring till att det blev som det blev.
Fråga om du inte kan få göra om det med längre tid och med miniräknare.
#1: Tack för tipset! Jag hade förväntat mig att det inte skulle gå så bra eftersom jag visste rätt så fort efter att jag hade gjort fel (googlade upp frågan lol) men resultatet vart såklart en besvikelse även om det var förväntat.
Provet som vi hade var ett ht-prov, min skola låter inte elever göra om dom, varken om man har fått F, eller inte var där så jag kommer nog inte få göra om det. Dock så hade jag tänkt att fråga om jag kan få några andra uppgifter som jag kan komplimentera med.
Om jag inte får det tänkte jag att jag kan be att dom låter detta prov väga mindre när dom sätter betygen. eftersom jag inte fick förutsättningarna som krävs (som alla andra fick)
Det är bra argument!
Det som är viktigt är att visa att du förstår frågan och kan lösa den, visa att du har lärt dig det som läroplanen vill att du skall kunna.
Och inför nästa prov - gå igenom tiden med din lärare innan, fråga om miniräknare etc.
Det är bra för dig också att veta exakt vad som gäller.
Lycka till!