Elvanse 60mg och 10 mg Attentin, otillräcklig effekt?
Jag har lite funderingar kring det här med Elvanse och Attentin.. Började rätt så nyligen med medecin, först Ritalin i början på oktober som jag åt i ganska precis 2 veckor, fick såna biverkningar att jag fick börja med Elvanse direkt. Började med 20 men kände väl direkt ingenting, fick Trappa upp 2 veckor senare till 40mg. Började känna av medecinen lite, lite piggare, lite gladare, något mer fokus. Dock kände jag att den var för låg för att göra skillnad så fick trappa upp till 60 men fick vänta 3 veckor pga att ronden var full för tydligen så är det ronden som är ansvarig för Elvanse dosjusteringar. Med Ritalin var det min läkare som höll i det och vi diskuterade. Kan tycka att det var bättre med personlig kontakt. Det positiva är att jag känner inga biverkningar nämnvärda av Elvanse, lite torr i munnen så dricker mer vatten och lite svettig en stund.
Den senaste dosen har jag nu stått på sen 10e december pga ledigheter, jul m.m men då jag sa att dosen fortfarande är för låg så bad jag om att få öka. Märker att Elvanse dosen bara funkar bra vissa dagar och då beroende på hur jag sovit, hur jag ätit, om jag är i balans och tränar regelbundet osv. Har jag sovit jättedåligt en natt kan jag ta medecinen och knappt märka av den. Det enda jag då känner sen är tröttheten när den går ur. Då jag har en Bebis och maken jobbar måste jag kunna funka och få effekt även om jag sovit dåligt, samt kunna hålla igång till kvällen. Sen har jag märkt hela tiden att medecinen går ur efter ca 4,5 timme. Tar jag medecinen 10 känner jag effekt först 10:45 och sen håller den bara till ca 14:40, vid 3 eller strax efter är jag helt färdig. Sitter då och stressar mig själv att jag måste hinna ut i tid med bebis, hinna handla, städa m.m och om jag måste göra ärenden eftersom jag kommer vara helt död vid 15.
Lämnade ett meddelande om otillräcklig och för kort duration och bad om att få bli uppringd av läkare för att diskutera och beskriva hur jag upplever min kropp fungerar samt vägar att gå, de sa att jag nog kunde behöva en tilläggsmedecin på eftermiddagen. Kort efter skrev de ut Attentin, jag fick nytt recept igår vid 15:00 tiden. Jag hade bett dem återkoppla och gärna få prata med en läkare då jag bad om att få justera dels Elvanse dos till 70 mg och sen Attentin som tillägg. Fick dock 1-2 tabletter av 5 mg attentin och fortfarande samma dos Elvanse.
Jag provade då igår att ta en 5 mg attentin, dock inte förren 20 över 5. Kände dock ingenting så tog en till. Fick knappt nån effekt, dock sömnsvårigheter. Idag tog jag Elvanse 10:20 och åt bra och proteinrik. 13:20 tog jag två Attentin. Kände knappt något nu heller, testade då ta en till. Fick då lite bättre effekt, dock tyckte jag väl inte det var någon wow effekt direkt. Behöver jag kanske upp till 20 mg attentin per dosering? Ska jag jämföra så kändes väl 20 mg nu som 20 mg Elvanse gjorde i början, dvs knappt något. Då får man tänka på att jag tog Attentin 3 timmar senare då Elvanse fortfarande var verksam.
Vet inte hur jag ska tänka? Känns som att första Elvanse doseringen ger bäst effekt och att hålla på och "skarva" med smådoser blir inte samma sak och ska man ta när Elvanse går ur måste man ju typ börja om med ordentlig dos, eller? Har hört att 20 mg Attentin ska motsvara 70 mg Elvanse men det tycker jag inte alls det känns som? Eller har det med att göra att jag har för låg dos av Elvanse så att durationen och halveringstiden blir skeva?
Ursäkta långt inlägg men jag är helt ny i detta och vill gärna det ska bli rätt snart så man kan fokusera på att börja må bättre och bli lite mer produktiv, har bara medecin som ett verktyg för att komma någonvart och bli en mer närvarande mamma annars varit mycket skeptisk till ADHD medeciner. Tacksam för lite perspektiv!
#0: Blev diagnostiserad i Oktober och började medicinera då, så är ganska ny i allt men gör ju också att jag känner igen mig i dina funderingar då jag gått/går igenom arbetet med att hitta rätt dos.
Jag började med Concerta men bytade snabbt till Elevanse.
Var lite besatt av att hitta rätt dos och ville därför skynda på allt vilket gjorde att jag missade känna efter de små effekterna. Blev lite besatt även av att känna efter biverkningar då det blev väldig fokus på mig,mig,mig typ, alla tankar kretsade kring mitt mående.
Fick bra råd av folk här i detta forum vilket gjort att jag tänkt annorlunda. Så här kommer mina erfarenheter:
Det blir ingen woweffekt med någon medicin alls utan snarare små förändringar. Man tror i början att det ska bli tyst och lugnt i huvudet och blir det inte det så tror man att man har frl dos.
Det är svårt att upptäcka de små förändringarna när man jagar woweffekten, tex att man orkar läsa en bok lite längre, orkar följa med en film lite bättre , orkar koncentrera sig en stund i ett samtsl lite längre osv.
Det är viktigt att få hjälp av någon att uppmärksamma dessa små förändringar istället för att jaga upplevelsen att vara helt problemfri. Till problemfrihet kommer du nog aldrig och inte någon annan heller vare sig med eller utan ADHD.
Livet innehåller svårigheter såväl som lycka och dessa går inte att medicinera bort.
Det låter som att du har ett stressigt liv med bebis och allt. Försök att se vad du kan göra för att underlätta din vardag.
Kan du tex ta en timmes promenad med bebis i vagn och musik i hörlurarna och förlägga den timmen där du brukar känna dig som värst (vid kl 15 tex )
Kan du sätta dig 10 minuter varje kväll och notera allt som varit bra med dagen.
Kan du ha någon som känner till dina problem att bolla tankar med via sociala medier , finns massor man kan göra flr att ge hjärnan belöningsstunder. Det är svårt med mindfulness när man har ADHD och ett stressigt liv men försök med en tex 3 minuters pass finns många bra gratisppar på detta
Jag gick från 30 mg elevanse (tar den kl 07 på morgonen och ökade sedan efter ca 3 veckor upp till 50 mg, det blev en alldeles för snabb och hög ökning. Fick tag på en underbar psykolog på adhdonliner(en privat ADHD mottagning som är via nätet)
Hon har hjälpt mig analysera hur jag fungerar och jag gick tillbaka till 30 mg och gjorde andra förändringar först.
Nu är det planerar att gå upp till 40 mg och ska göra samma utvärdering och handlingsplan som sist, dvs ökning av dos men samtidigt förändra mun vardag till att ytterligare blir bättre och mer anpassad till var som blir en hållbar förändring som inte enbart bygger på medicineffekt.
Hoppas det är någon av ovanstående du kan ha nytta av.
Hej! Tack för ett utförligt svar. Absolut är det nog så att man kan bli lite väl fokuserad, gått åt mycket energi åt att försöka utvärdera och diskutera med sjuksköterskor och tycker det är lite tidsödande, samtidigt så har jag satsat på detta och vill att det ska hjälpa mig optimalt. Inser att medecinerna inte gör allt utan det krävs att man lär sig hur kroppen fungerar och lyssnar på den, anpassar vardagen osv men det är inte helt lätt när man är van att leva som man gjort, efter bästa förmåga med den virriga skalle man haft och svårigheter att strukturera vardagen. Nu har man börjat inse mer och mer hur rörigt det faktiskt varit och därav kommer ett behov av att vilja lösa det.
Det här med tröttheten är faktiskt ganska jobbigt. Jag har dessutom fibromyalgi och ett gammal utmattningssyndrom. Båda dessa gör ju att man får smärtor, trötthet och svårighet att koncentrera sig, hjärndimma m.m vilket förvärrar adhdn. Har två barn som inte bor hemma pga dåligt mående så mycket stress pga det. Började med medecinen i hopp om att bli stark och fungera bättre så att jag ska orka få hem de andra två barnen. En otroligt press på mig i samband med detta, har i princip jagat psykiatrin för att få börja med medecinen som ett verktyg för att ta tag i mina svårigheter och hitta en väg fram.
Försöker ta hand om mig så bra jag kan, när jag hinner. Då maken jobbar mycket och jag inte har nån jag kan fråga om stöd om det blir jäktigt så blir det inte alltid så mycket tid över till meditation, skulle egentligen behöva betydligt mer. Min man är dessutom sjuk så mycket ansvar faller på mig. Så jag försöker hitta sätt att stärka mig själv, gymmar 3 gånger i veckan, det tycker jag hjälper enormt även för självförtroendet.
Jag har förstått att det har mycket med metabolism att göra med, misstänker att jag har ett för surt ph värde vilket sabbar durationstid och kanske även effekt och tolerans av medecinen, så ska sätta mig in mer i det.
Märkt att de två senaste dagarna jag tagit 10 mg Attentin har det varit nästan omöjligt att sova? Är det vanligt på korttidsverkande de amfetamin?
#2: sömnsvårigheter är nog det mest vanliga jobbiga bieffekten av medicinen. Man blir panikslagen och känner att det inte är värt att offra sömn för medicin.
Jag har alltid haft sömnsvårigheter troligen pga ADHD så när jag förstod att de få timmarna jag normalt får skulle bli ännu mindre var jag helt i paniktillstånd.
Men det blir bättre , det tog någon vecka och för mig la läkaren till Atarax, vilket är ett antihistami som ger lugn, ganska ofarlig i lagom dos men gör att ångest som kommer innan natten blir mindre och då får man inte samma panikoro inför att ha svårt att somna. (Ska inte heller vara beroendeframkallande)
men det är ingen sömntablett som gör att du somnar fort utan bara tar bort udden av katastroftankarna inför själva natten. En del blir trötta dagen efter vilket för mig är en bonus då jag mest ör i hyperenergiläge.
Det låter som att du just har en väldig tuff tillvaro omkring dig och att du kanske letar ett sätt att fly allt som pågår ? Bara min amatörbetraktelse dock 😊
Jag tänker att du framförallt behöver hjälp att reda i allt som pågår.
Vem som helst hade haft tufft att klara allt det du just nu har omkring dig (med eller utan diagnos)
Förstår att du tänker att du måste bli stark för att klara allt men du behöver hjälp med att hantera det tror jag. Försök få bra samtalshjälp samtidigt som du hittar rätt medicin.
Vet inget om de kortidsverkande då jag inte själv provat.
När det gäller din smärta vill jag vara dela med mig av min egen smärthistoria.
Efter en olycka har jag en konstant smärta sedan 10 år tillbaka. Jag har gått på väldig starka smärttabletter läkaren skriver ut till mig i samma mängd i 10 år.
Samma dag som jag började med Elevanse kunde jag magiskt halvera min smärtdos och har inte behövt öka den därefter. Fattade ingenting ???
Frågade min läkare om detta var effekten av amfetamin som ju är smärtstillande i sig. Läkaren svarade att det inte var möjligt i dessa små doser.
Svaret kom istället ifrån min duktiga psykolog. ADHD gör att man uppfattar smärta mycket mer intensivt. Så när man behandlar ADHD med medicin minskar smärtupplevelsen och man kan klara att leva med den utan att den finns i det mentala tillståndet. Jisses vilken underbar positiv bieffekt det var för mig. Hoppas du också får denna effekt.
Hoppas du kommer igenom det du brottas med snart och ta sekund flr sekund, minut för minut,timme flr timme osv och njut av din bebis♥️
#3: var det Elvanse du upplevde sömnsvårigheter av? Jag har inte fått några såna biverkningar, jag trodde jag skulle få det.. Lite torr i munnen, törstigare och kan få lite jobbiga frysningar om jag överanstränger kroppen på gymmet.. Annars ingenting.
Jag tror nog att anledningen till att jag hetsar så mycket med att hitta rätt dos och är på dem med upptrappning är för att jag känner mig som i ett strypkoppel med socialtjänsten. Jag ville egentligen inte äta medecin utan började pga att soc tryckte på att jag behövde det för min ADHD. Ville visa att jag gör allt som krävs och för att försöka må bättre så vi kan gå framåt i vårdplanen, då nästan allt hängde på mig och min psykiska hälsa. Sen blev jag positivt inställd när jag märkte att jag har fått bättre fokus, mer ork, blivit mer social m.m. Barnen har varit placerade i 2 år och tiden börjar rinna ut innan de börjar snacka om vårdnadsöverflytter och barnen mår jättedåligt och vill bara hem. Pga deras mående har de begränsat kontakt, inga telefonsamtal på ett år och bara umgänge 2 timmar var tredje månad. Barn får tydligen inte sakna sina föräldrar..
Så jo en otrolig press, skulle det vara för vem som helst, men blir mer betungande när man kämpar med att strukturera sin tillvaro och ska hävda sig mot myndigheter.. Soc synar en i sömmarna konstant så man måste nästan bli mer fungerande än en högpresterande medelsvensson känns det som för att nå deras bild av hur det ska se ut.. Innan var det ju mer att man kunde göra sitt bästa utan krav på att förändra hela sitt liv.. Man blir granskad under en lupp. Sen leva en sjuk man, som inte heller mår bra psykiskt.. Ja lite komplicerat.
Men i huvudsak när jag gick till psykiatrin bad jag att få stöd gällande mina barn som är omhändertagna, få prata ut, få nån psykolog och kanske KBT, gå nån kurs. Det var det basala, sen var medecin tänkt som ett verktyg för att orka med all terapi, kurser, kunna fungera bättre hemma och kunna visa att jag är stark nog inför soc. Men det är som att när de satte in medecinen var allt annat bortglömt. Har ju läst att Elvanse är en del i ett omfattande behandlingsprogram, med terapi, m.m. Den har jag inte sett röken av.
Lär väl få kontakta dem då och återigen be om att få en psykolog och nån slags terapi för det jobbiga man är i. Jag har kämpat som en tok för att kunna få hjälp, tog 4 månader att gå första tiden efter vi flyttade dit där vi bor nu, sen har jag fått tjatat till mig läkartider och vi har bott här i över 1,5 år.. Så de jobbar verkligen inte fort.. 😮
#4: Ja det var Elevanse som försämrade sömnen ytterligare. Blandade nog i hop inläggen då jag fick för mig att du skrev om insomningsproblem i samband med attentin. Men så blir det ju i en rörig ADHD hjärna 😘
Har full respekt för din situation. Det är verkligen en riktig mardröm du är inne i och då hjälper inga råd om 3 minuters meditationer och barnvagnspromenade 😪
Önskar bara att jag hade något gott råd att ge dig men förstår såklart att det är svintufft med allt du har omkring dig.
En jättekram av omtanke är allt jag kan erbjuda🤗
Ja men precis, Elvanse har inte stört min sömn alls faktiskt, men Attentin däremot.. Kanske för att det är direktverkande så mer starkt, jag vet inte, tycker inte det känns så starkt och iomed det ska gå ur efter typ 4 timmar så är det skumt att man inte kan sova, då måste det fortfarande sitta i?
Tog bara en vid 12,vågade inte mer.. Nu håller jag verkligen tummarna på att få sova, kommer jubla halleluja om det går vägen, sömnen är helig. 😇 Och tack för sympatin och kramen, du får en tillbaka, skönt att ha någon att bolla med när det är nytt och okänd mark och man inte riktigt vet vad man håller på med. 😅 Hoppas att det går bra för dig med din medecinjustering med.. Ätit den lite längre, men det är ju för att de tar så lång tid på sig med upptrappning. Nu hade min skötare föreslagit 50 + 20 mg, så 50 morgon och 20 eftermiddag och så tillägg med Attentin. Får se om läkaren tycker det är ok att höja Elvanse 10 till.. Funkar den dosen så kör jag nog helst på bara Elvanse då jag är väldigt nöjd med den medecinen.
Gud vad skönt att få sova!
Gonatt!
#6: Min erfarenhet av Attentin är att den verkligen påverkar nattsömnen. Sjukt nog, eftersom den ska vara korttidsverkande och borde vara borta ur kroppen efter iaf 12 h…men icke..
En del säger att det kan bli bättre efter ett par veckor.. tar jg det mer än 3 dagar i rad så är jac så trött på morgnarna att det inte känns rimligt… än mindre rimligt att hålla ut i 2 veckor…
Jag ska testa nu tt käka en del GABA innan jag går och lägger mej, kanske kan hjälpa. Det gör iaf min omedicinerade sömn lugnare och drömlös.
En pest, det här med att försöka få till en förbättring av vardagen UTAN alltför mycket minus.
#7: äter du både Elvanse och Attentin eller bara den sistnämnda? Jag vet inte om det kan vara att de två kombinerat blir för mycket för kroppen så den går på högvarv.. Men tror mig minnas att läst om andra som tar Attentin som får sömnproblem.. Och ja det känns väldigt märkligt, eftersom Elvanse ska vara den långtidsverkande som ska hålla i längst. Den däremot går ut för fort, efter 5 timmar blir jag jättetrött som att den går ur, antar det är halveringstiden då att det börjar gå neråt.. Och det tar 45 minuter innan den verkar, jag har alltså bara lite över 4 timmar med effekt.
Sen tycker jag att medecinera känns jätteannorlunda. Med Elvanse blir jag lugn, fokuserad, produktiv, lust att göra saker. Det känns skönt i kroppen. Men när jag då tar Attentin med Elvansen så känner jag som en stress nästan när Attentinet verkar. Jag testade bara ta Attentin den Första dagen då Elvanse gått ur men kände nästan ingenting. Sen har jag testat mig fram. Tog bara Elvanse igår och mådde som en kung, jättemycket bra energi och orkade hur mycket som helst, en toppendag.
Idag tog jag Elvanse klockan 10:25. Men efter en timme kände jag nästan ingenting så provade då ta en Attentin 5 mg vid 11:20. Då fick jag jättemycket energi. Men sen började jag känna den här stressen igen, samt trötthet. Som att det blev för mycket, det blev bara jobbigt och tankarna började snurra. Först 4 timmar senare mådde jag bra igen, då Attentin gick ur.
Så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om detta. Hade förhoppning om att det skulle bli kanon, iomed att det är dexamfetamin i båda, att det kunde förlänga Elvanse. Men det känns som natt och dag i kroppen. Men tar jag Attentin senare än halv 1,då blir det jättesvårt att sova. Och läkarna vägrar gå över 70 mg.
Så börjar undra om man kanske ska ta Attentin på morgonen och sen Elvanse dosen när det gått ur? Men vet inte om jag kommer känna mig konstig då hela morgonen?
Här man svarar 🤔
Ja det va det, 😂
Ibland har livet vart så svårt att man inte tror det är så enkelt att svara & att man hittar rätt det första man gör 🙈
Härliga kämpar ni är alla i denna tråden, Jag har jobbat med missbrukare stora delar mitt liv, dvs inom vården! Man blir alltid lite färgad av allt man ser å hör!
Va nån som skrev den åt protein i samband med medicin
Ett uttryck många knarkare använder är .. ÄT SÅ DU ORKAR KNARKA
Vill betona att denna tråden finner jag inga missbrukare i, men medicin som dessa är snubblande nära knark ändå flera länder skrattar åt hur vi i Sverige behandlar ADHD &ADD
Nåväl med dessa mediciner optimeras kroppen ja lovar, logiskt blir att man kommer behöva ha mer bra mat en "vanligt" folk (kvoten på normal letar jag för övrigt efter ännu) men ni förstår va ja menar!
Jo jag har själv ADHD kanske skall nämnas oxå även om jag verkligen inte gillar sätta människor i olika fack.
Tror egentligen vi ska tänka bortom vilket fack man är i
Fibromyalgi har jag oxå läste nån som var förvånad över hur smärtan hjälps av ADHD medicin å kan säga det är samma här, finns länder som behandlar smärta med amfetamin derivat kan nämnas oxå, läkare säger inte i dessa låga doser men läkare har verkligen inte koll på doser vill jag poängtera! Hur många läkare tror ni stoppat i sig 80mg Elvanse & kryddat med attentin? Knappt nån säger jag
Våra doser är inte små hade vi tagit dom från början istället för långsamt öka upp hade vi känt av medicinen nåt galet
Men visst en viss tolerans bygger vi upp men även att vi sliter ut våra kroppar för vi går på högvarv optimerade å vi är alla inkluderade i ett experiment ingen exakt vet hur det slutar ..
För mig förändras mkt till det positiva av Elvanse & attentin jag är gärna med i experimentet
Har vi för mkt sömn medicin på kvällen (el lugnande) vaknar vi inte upp på dagen så dosen lugnande försöker ja ha så låg som möjligt ofta ingen alls ibland blir det knappt nån sömn men försök inte tänka på det utan en natt helt utan är inte farligt inte heller nåt som är omöjligt jobba på dagen efter (ja jag jobbar ) jobbar 175% totalt
Måste ständigt vara på väg nånstans då mår jag som bäst
Kaffe boostar Elvanse eller annan koffein men kör inte för hårt med det
Fet mat såsom 10% fet youghurt är perfekt på morgonen tvinga i er 3-7 skedar i samband med medicinen det kommer göra skillnad sen en kopp kaffe
Ni kommer känna skillnad på bara den dos ni har nu oftast behövs ingen högre dos (våra doser är höga)
Havregryn är kanon oxå det allra bästa är försöka äta det nån timme senare gärna i samband med blåbär
Dagar jag jobbar mkt brukar jag även här stoppa i mig 2 dimor för magens skull men ezomeprasol tar jag i samband med Elvanse direkt på morgonen
Var noga med vitaminer snåla inte på dom köp bra sådana för dagar då ni upplever wow nu funkar medicin igen kommer ni inte äta som regel tillräckligt bra mat då får vi annat att göra
Olika tider senare på dagen tar ja små doser Elvanse igen kan ibland dela en Tramadol 50 mg i 2-3 doser (dvs ja tar 1/3 av den)
Ät gärna dubbelt emot va rekommenderad dos magnesium är då släpper många spänningar i kroppen
Kalium kan vara bra komplement oxå
Ja ska inte bli ännu mer långrandig här men jag tror vi använder bäst kan hjälpa varandra då läkare ser ett papper med instruktioner på (instruktioner som skiljer sig från olika länder) men framförallt den som skrivit dom har heller inte ätit medicinen
Vi skall vara glada vi får äta dessa super mediciner men vi ska ha klart för oss att vi ska försöka hjälpa kroppen på många andra sätt en att Bara öka öka öka dosen
Det kan vi göra enstaka dagar då vi vet nu måste jag klara av dessa saker mina barn behöver mig idag etc
Den dagen vi mår perfekt på medicinen äter vi för mkt av den men må bra kan vi klara av att göra med rätt dos
Ett tips för er som kanske tänker "TRO FAN LÄKARE VET MER EN OSS ELLER DENNA KILLEN"
Se serien dopesick på Disney+
Jag har hjälpt många missbrukare därför kändes otroligt konstigt när jag själv som 40 åring började med ADHD medicin
Klarade mig på tram över 20 år
Från början där skrattade läkare åt mig oxå när ja sa den förändrade mitt beteende hade lugnade effekter (bra effekter)
Men som med allt bra så missbrukas saker därför är läkare otroligt restriktiva med skriva den numera till nya människor
Men små doser av den gör oxå skillnad
Kram på er alla ❤️

Min erfarenhet är att Elvanse funkar skit dåligt om man som jag fick börja med 20 mg och trappa upp till 30mg för att landa på 30mg morgon och 30mg runt middagtid. Om jag istället tar 60mg på morgonen håller den sig oftast stabil hela dan till kvällen och behöver bara kompletteras med en extrados snabbverkande. Elvanse är ibland väldigt ostabil i effekten och vissa dagar känns som om den går ur efter två timmar och andra dagar håller den i 10 timmar.
#11: Jag har hört sägas att Elvanse också verkar olika snabbt beroende på om man är trött eller pigg när man tar den. I vanliga fall omkring 40 minuter, men vid trötthet bara 10 minuter.
#0: tack för utförligt ADHD svar, vi är duktiga på djupdykningar vi med "Artificial Dimension of High Definition - synsätt" lite roligare namn på våra
superkrafter 😁
Men det har gått bra, bytte läkare och hade samverksmöte med pers ombud som hjälper mig att bli hörd och fick gå upp till 70mg morgon + 20 mg eftermiddag samt ökat Attentin till 4 per dag vid behov, jag fungerar betydligt bättre på detta upplägg och har gjort avsevärd skillnad psykiskt men också i mitt liv.
Gäller väl ibland att få en läkare att sätta sig och lyssna och verkligen bli hörd..inte alltid så lätt nuförtiden 💗
Mvh Rebecca