Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Läst 252 ggr
Sandraskogis
3

Insättning av elvanse 30mg biverkningar

Hej. Jag har snart använt Elvanse 30mg i två veckor. Tycker inte jag får den effekt som det är tänkt att den ska ge. Dom första dagarna mådde jag så psykiskt dåligt så jag knappt klarade av att fortsätta ( grov ångest, oro depression, galet folk skygg, frös helt galet mycket osv) nu har dom flesta biverkningarna avtagit, men är fortfarande väldigt orolig i kroppen. Har jättesvårt att sitta still och att fokusera på något är bara att glömma. Vandrar mest bara runt i lägenhet utan att göra någon nytta. Kan även känns en känsla av tomhet.

Är det någon annan som haft samma biverkningar?

Niklas
0

Jag har inte använt Elvanse, men har du provat att gå ut och promenera eller träna när du blir orolig i kroppen?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

1000järnielden
0

#0: Man är väldigt upp och ner när man börjar ta CS. ÄR det första CS medicinen du testar eller har du gått över från något annat ? Tex Concerta vilket är den vanligaste första man testar.

Isf hade du samma biverkningar där ?

Jag känner inte själv igen de biverkningar du beskriver men hade andra jobbiga biverkningar som dock la sig efter några veckor.

Du bör dock tala med din läkare då det kanske är dags att höja. Det kan ibland värre biverkningar av för låg dos .

Det är viktigt att få samtalshjälp när man letar rätt dosering /läkemedel, eftersom det är helt omöjligt att beskriva hur man ska må.

Det behövs därför hjälp av någon kunnig diagnos -kompetent att hjälpa dig sortera upp allt som händer och se vad som är kopplat till din diagnos och vad som är kopplat till din medicinering, eller kopplat till annat som händer i livet just nu.

Be din läkare ge dig kontakt med en duktig psykolog, läkare har max 10 minuter avsatta till återkopplings samtal så inte möjligt att få allt du behöver på så kort tid.

Hoppas det löser sig och försök ge det tid.

[AdhdDeluxe]
1

Hej!

Äter samma dos, 30mg/dag, som du gör. Känner igen mig i allt i din beskrivning och det är jobbigt, svinjobbigt!

Fick ADHD fastställd för 2,5 månader sedan (40år) och påbörjade medicinering med Concerta. Biverkningarna från Concerta var outhärdliga varför jag istället fick Elvanse. Elvanse är bättre men, vissa biverkningar likt dem från Concerta dyker fortfarande upp, om än inte lika kraftiga.

Har din dos justerats? Hur mår du nu?