ADHD och sömnbrist
Lite uppdatering ang sömnstörningar.
Har haft stora problem med insomning sedan barnsben ( troligen beroende på ADHD
Det har varit då stora och så plågsamma att läkaren skrivit ut indomningstablett till varje kväll de senaste 15 åren.
( zolpiderm)
Jag somnar oftast med dem och har inte behövt öka upp utan varit ok att ha en sömnlös natt då och då för att jag vet hur hopplöst det är om man börjar öka dos.
Nu har jag börjat ta tag i det ihop med psykolog. Eftersom Elevanse gett mig ett så mycket bättre liv har jag kraft och ork att stirra sömndjävulen i vitögat.
2 veckor helt utan tablett,
Dygnat helt utan sömn några nätter, sovit väldigt lite andra nätter och haft några nätter med riktigt hygglig sömn
Men förstår nu att det är min hjärna som på så många år inte behövt göra jobbet "somna' , den har ju varit van att vikarien "zolpiderm" tagit han om det uppdraget.
Så nu är det lite protester men det känns som att det går på rätt håll. 3 timmars naturlig sömn är värt mer än 6 timmar medicinskt sömn.
Man mår skit av sömnen som sömnmedicin ger, vaknar "bakfull" , torr i mun, många uppvaknande, konstiga hemska drömmar, känner sig aldrig utsövd och framför allt hopplösheten att vara beroende av andra ( läkaren) att mina recept ska komma in i tid. Vill så gärna slippa allt detta. Så nu krigar jag på. Får uppdatera när det gått någon månad hur det går. Nån törnrosa sömn dröjer det nog innan det blir men är så nöjd med att jag nu är igång och krigar iaf.
Skönt att det är på rätt väg.
Hoppas det går åt rätt håll. Sömnen är en mycket viktig faktor på dygnet, och man blir inte människa om man inte får sova.