Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketter: adhd-addläkemedel-behandlingar
Läst 317 ggr
Fantomina
1

När lägsta dosen är för stark...adhd medicin!

Jag är medicin känslig!

När jag testade ADHD medicin för min ADD. Fick jag Concerta 18 mg… Jag testade den när jag bodde utomlands.. men slutade instinktivt!

När jag kom hem och pratade om det men min läkare, tog jag upp att jag kände mig platt, nedstämd, känsloplatt, överfokuserad, fick dålig mage och hjärtklappningar!

Senare i livet behövde jag testa igen! Fick Concerta 18 mg igen.. jobbade på att sanera en båt, mycket fysiskt arbete som krävde ensamarbete och fokus! Medicinen var toppen! Gjorde mig pigg och aktiv, motiverad och fokuserad.

Nu pluggar jag och försöker kliva ur en utmattning/sjukskrivning. Tog samma dos igen men oj vad stark den var, kände mig på riktigt drogad! Min kropp var fast kilad i soffan dagarna i ända och jag var så överfokuserad att jag knappt orkade svara på tal, uttrycka vad jag känner. Kändes okej för mig att bara sträck kolla serier, inte äta och knappt röra på mig.. som att det var mitt jobb!

Nu har jag fått elevanse (20mg) och det är samma där vaknar på den känner mig pigg och motiverad men jag blir som paralyzerad och har så mycket fokus så jag lyckas inte börja plugga, är inte kreativ nog att starta att skriva men har koll på all fakta om vad jag ska skriva om.. fastnar på varje moment, blir tung i kroppen, mina muskler spänner känns som jag har styrketränat (fast jag aldrig gjort) och det värsta, blir extremt andfådd när jag går och kan inte andas lika mycket som en tyngd som ligger på mig hals och tar emot.

Så… what to do.. behöver en dos som funkar.. men när till och med den lägsta dosen är för stark…Är jag den ända? Vet att kroppen behöver vänja sig men att gå som en tung andfådd zombie dagarna ut när man har saker att göra för att medicinen ska vänja sig…. har haft Concerta 18mg som längst 4 veckor, Elevanse kändes starkare klarade över en vecka… dagarna efter är jag mig själv igen lätt och spontan, kreativ men känslig!

Lona
1

Både metylfenidat (Concerta) och dexametamin (Elvanse) finns i lite olika former och styrkor. Det kanske kan vara bra att diskutera de alternativen med din psykiatriker?
Ibland kan en viss substans funka bättre beroende på hur den frisätts i kroppen osv. (Nu gick jag inte in och kollade exakt hur respektive läkemedel verkar, bara att de finns i olika former.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fantomina
1

Tack!

Jo det som finns är Medikinet 5 mg som jag kan bryta till hälften alltså (2,5mg)
Men den är korttids verkande bara ca 4h och den har varit jätte bra, men fått humörsvängningar dessvärre när den gått ur så det slutar med att jag haha knaprar i mig mer efter 4h som går, (får det för min läkare).

Så om det fanns en långtidsverkande 5 mg:are skulle det vara perfekt! Någon?

Draken
2

#0: Sonen hade stora problem med medicinerna, han fick tillslut prova Attentin, och den fungerade bra med 10 mg 2-3 ggr.om dagen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fantomina
0

Hej!

Tack för tipset =) Ska läsa på om det och kolla med min läkare!

AaronRodgersmk2
1

Jag är likadan. Allt är för starkt. ;-)
Jag har utskrivet attentin som jag, när jag tar det 😫(för sällan) , delar i två och äter typ kl 9, 12 och 15. Då börjar det gå ur runt kl 18. Sen tycker jag att det är svårt att sova och allt det så jag pallar inte i mer än 4 dagar i sträck.

En märklig sak: jag har fått betablockeraren Inderal och ihop med den var attentinet helt PERFEKT! Bara lagom effekt och bra fokus. Ingen stresskänsla i bröstet etc. Tyvärr har jag astma och inderalen verkar ha gett sej på luftrören men… kan vara nåt?

Fantomina
1

Hej!
Tack för input!
Så märkligt att visa kan tolerera så höga doser medan andra knappt kan ut stå en halva av det lägsta som finns! Tror du att du kanske kan få hjärtklappningar och andra sidoeffekter pga av att du tar några dagar och stoppar… Om man skulle klara sig bra utan skulle det vara bäst! Lycka till och tack för tips! /F