Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Läst 333 ggr
JP92
1

Svettningar och dålig andedräkt Elvanse och attentin

HJÄLP!!! VILKEN MEDICIN KAN JAG PROVA?

Jag fick min ADHD-diagnos som vuxen lagom till jag var färdigutbildad och skulle få mitt första kontorsjobb. Jag har väldigt mycket hyperaktivitet.

Jag började med Elvanse. Det fungerade toppen mot min ADHD, men det gav mig fruktansvärda svettningar och så dålig andedräkt att folk ryggade tillbaka (drack vatten konstant osv). Hade 70 mg som högsta dos.

Därefter fick jag attentin. Även den fungerar bra mot ADHD. Den ger mig inte så dålig andedräkt men jag får hjärtklappning. Jag blir också väldigt uttorkad av den. Redan på förmiddagen får jag därför som en klibbig oljig hinna över hela ansiktet. Ser ut som en spegel. Det är inte ”lätt svett” utan verkligen som en olja. Mot slutet av dagen kan jag känna även över kroppen att jag är sådär ofräsch. Även håret blir tokfett på bara en dag. Jag får panik av detta. Jag ser inte klok ut. Och jag har testat allt som går att testa. Lagt tusenlappar på produkter mot fet hy och hårbotten. Medicinen måste bort.

Jag måste ha en medicin som tar min hyperaktivitet för jag kan inte koncentrera mig annars. Men vad ska jag ta mig till? Är det någon som känner igen sig?

Tillägg: har alltid haft problem med eksem och torr hy.

Niklas
0
#1

Har du diskuterat problemen med din läkare? Många gånger finns det bot mot biverkningar.

Har kroppen hunnit stabilisera sig med Attentin? Du skriver inte hur länge du har tagit det. Det brukar ta någon månad eller så innan kroppen har vant sig.


Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

JP92
0
#2

Jo, jag har tagit det en tid men det blir inte bättre.

Min läkare verkar vara av uppfattningen att det inte finns så mycket mer annat att pröva. Testade Concerta en kort stund innan Elvanse men fick feberkänslor av det.

Därav att jag vänder mig för hit för att se om någon upplevt liknande problem och hittat en medicin som fungerar bättre.