Elvanse - total depp
Hej! Jag är mamma till en 10-årig kille som i morse tog sin första dos av Elvanse. Det är den tredje sortens medicin som vi testar.
Efter ca 2h kommer han till mej och är ledsen, han beskriver det som att ledsamheten kom plötsligt och att han inte riktigt förstår varför. Han säger att han är SÅ ledsen, känner sig ensam och olycklig. Jag föreslår att vi ska ta en promenad och köpa en glass men han vill INTE träffa folk säger han.
ÄR det så här när man börjar med den här? Det känns verkligen som att det är jättejobbigt för han. Han beskriver också att han får kväljningar om han bara tänker på att han ska äta nåt - tom glass (!) Vatten och is går bra.
Suck - det här med mediciner är verkligen kämpigt. Känner att mamma-kompetensen inte alls räcker till för att stötta.
Ja den kan ge de bieffekterna. Jag skulle aldrig gett så små barn sådan medicin.
- Redigerat 2022-05-26 13:53 av Draken
Dag 3 nu. 1 å 2 var hyggligt lika. Det behöver komma en positiv förändring nu - annars kommer vi inte att klara av att fortsätta de 4 veckor som BUP vill att vi håller i för att utvärdera.
Tack för era svar, de gör ju att man verkligen tvekar! 😥
Jag undrar ofta om "så här små barn" alls är "redo" för diagnoser och mediciner.
Vi gnetar vidare…
#3: efter egen erfarenhet av den medicinen som vuxen är jag övertygad om att barn inte bör äta sådant. Det bästa tror jag är att skolan erbjuder stödlärare och möjlighet till att sitta avskilt för mindre störningar samt många pauser med frisk luft. Att studier och studiemiljö anpassas efter barnet.
#3: Håller med dig. Dessa mediciner är inte helt lämpliga för yngre barn, det är inte så bra för äldre barn heller.
Jag håller med Nina i #4, det är bättre att anpassa för pojken, så han slipper medicinering. Jag misstänker att han fått Elvanse för att han svårt att fokusera och koncentrera sig på arbetet.
Sätt upp en skiljevägg eller skärm så han inte har direktkontakt med resten av klassen eller låt honom sitta i ett angränsande rum. Behöver han ångestdämpande, så borde de kunna skriva ut Attarax, som egentligen är en allergimedicin, men den har en viss ångestdämpande effekt.