Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketteradhd-addautism-aspergers-syndromdiverse-npfrelationeranhörigafamilj
Läst 257 ggr
Aspi
2022-06-16 07:08
2

Aspergers/Adhd

Jag blev diagnoserna med Aspergers och ADHD för bara någon vecka sedan. Fått höra att man inte sätter Aspergers diagnos längre men har ändå fått den.
Jag kämpar just nu med att min läkare sitter på " höga hästar" och tror att han vet allt om mig när han har kommit in som ny och bara träffat mig under den tiden min psykolog gav mig min diagnos.
Jag har gjort min utredning via ett beroendecenter då jag självmedicinerat när mina rutiner har fallerat och min värld har rasat samman.
Denna läkare har nu gjort en orosanmälan på mig för att han tror att jag fortfarande utnyttjar alkoholen fast en att jag har folk som kollar mig 24/7 så att jag inte dricker just för att jag har ett litet barn. Socialen tror mer på denna läkare än vad dem lyssnar på mig och dem har redan varit inblandade tidigare så dem vet hur jag fungerar.
Min fråga nu blir hur ska jag hantera denna läkare som brutit allt vad förtroende heter och dessutom lämnat ut mina privata uppgifter utan mitt samtycke?

Har ytligare en fråga.
Hur kan jag få min man att förstå mig bättre då han inte vill läsa på om asd eller ADHD då han har Dyslexi

Pilspets
2022-06-16 07:33
1

Själv kan jag inte svara,men du är välkommen på autism. Där kanske du kan få svar.😊

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Tismon]
2022-06-16 09:01
1

Byt läkare

[Undertaker]
2022-06-16 09:17
2

#0: Jag skulle börja med att byta läkare. Just när det kommer till diagnoser så får vissa personer för sig att de vet exakt hur du fungerar bara för att det är deras bild av diagnosen. Vilket absolut inte stämmer.
Sedan så är det ju viktigt att du känner dig trygg med personen som ska hjälpa dig. Annars är det svårt att verkligen få den hjälp och det stöd man behöver.

Det finns även dokumentärer eller föreläsningar om det olika diagnoserna som du skulle kunna låta din man kolla på. Själv känner jag inte till några förutom en. Har för mig att den ändå förklarar ganska så bra, men var några år sedan jag såg den.

https://m.youtube.com/watch?v=OAdKDJ3PeRU

Sedan så är du alltid välkommen att skriva inne på Autism iFokus ifall du har frågor eller liknande.

När journalisten och författaren Lina Liman fick sin autismdiagnos som vuxen hade hon tillbringat sju år som patient inom psykiatrin. Hon hade mött nästan hu...
Aspi
2022-06-16 11:05
3

Har nu lämnat ett formellt klagomål på honom i verksamheten. Dem ska ta upp detta och se hur dem kan lösa det, fick även till svar idag av min sköterska att jag kan anmäla honom till IVO.

[Tismon]
2022-06-16 12:22
1

#4: Vad bra! För det är verkligen inte ok!

Draken
2022-06-16 14:45
1

#0: Byt läkare. Har läkaren brutit sekretessen skall du dessutom göra en IVO anmälan mot honom.

De flesta läkare är benhårda med alla typer av beroenden när det är barn inblandade, men om du kollas 24/7 tycker jag att det bara blir onödig stress för dig med en orosanmälan.

Hoppas du har en handläggare på soc, som är bra att ha att göra med.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Aspi
2022-06-21 11:08
2

Träffade läkaren idag och hans förklaring var bara att det är hans skyldighet..
Jo visst har dem en skyldighet men dem har ju även skyldigheter mot deras patienter vilket jag förklarade för honom.
Jag talade även om vilka saker han har gjort fel och att han aldrig kommer kunna vara min läkare då han har brutit mitt förtroende.

Han tycker att han kan fortsätta vara min läkare och jag förklarade ytligare en gång att jag SKA ha en annan läkare vilket dem ska ta upp på kliniken…. byter dem inte läkare så kommer hela kliniken att anmälas.

Min handläggare på socialen är hyfsad och hon såg förklaringarna i det jag berättade så vi får se vad dem säger nu

Draken
2022-06-21 11:27
3

#7: Du har rätt att kräva en annan läkare, de kan inte neka dig det.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Tismon]
2022-06-21 11:28
2

#7: Vad bra att du står på dig!

Helt sjukt att trots din förklaring så fortsätter han och försöker övertala dig att ändå vara din läkare men du förtjänar en ny som inte sviler dig. Bra jobbat!

Aspi
2022-06-21 12:25
2

Dem har till nästa vecka på sig att lösa denna situation. Pratade även med min sköterska som stöttar mig och står på min sida

Aspi
2022-06-23 10:40
1

Snabb uppdatering.
Kliniken tycker att jag ska lösa problemet med läkaren och ha kvar honom eller byta klinik.
Jag trivs på kliniken men inte med läkaren så nu vet jag inte hur jag ska göra

Draken
2022-06-23 11:36
2

#11: Du har full rätt att begära en annan läkare. De kan/får inte neka dig det.

Som de beter sig mot dig just nu, så skulle jag göra en IVO anmälan. Deras beteende är absolut inte okej.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Aspi
2022-06-23 21:04
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ivo anmält

Draken
2022-06-24 20:35
2

#13: Bra !

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Niklas
2022-06-30 12:57
0

#0:

”Hur kan jag få min man att förstå mig bättre då han inte vill läsa på om asd eller ADHD då han har Dyslexi”

Då tycker jag dels att du kan prata med honom och berätta vad utredningen kom fram till, och vad du själv ser som hör ihop med diagnosen, och dels föreslå att han ska gå någon av de kurser som finns för anhöriga till personer med olika diagnoser.

Efter det borde han ha en ganska bra grund. Vill du göra det lite ”roligare” för honom att lära sig mer kan du dessutom tipsa honom om några av alla på TikTok som berättar och skojar om sina diagnoser.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Tismon]
2022-06-30 13:01
1

#15: Jag vet inte hur det ser ut i resten av sverige men i Södra Sverige finns det något som heter PEGASUS som man kan ta med en anhörig till. Det är en "kurs" där det hålls föreläsningar om hur det är att ha ADHD/ADD.

Niklas
2022-06-30 13:04
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16: Bra tips!

På Youtube finns det också väldigt mycket material om autism. Här är ett exempel där fem vanliga egenskaper som förknippas med autism presenteras. Video är perfekt för den med Dyslexi men vill lära sig mer.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning