Asperger och ADHD, samt tvångssyndrom.
Ibland märker man av problem ens diagnoser medför lite extra mycket.
Som nu. Jag ska skicka in journaldelar som visar att min hunds sjukdom och medförande symptom funnits hela livet, vilken diagnos han fått och att den troligtvis kommer behöva medicineras hela livet. Samt medicinhistoria.
Så nu sitter jag med 2 journaler från 2 olika kliniker och lyckas inte välja lämpliga sidor.
För mig blir det en himla röra då det står förkortningar, beskrivning av all kontakt vi haft irl, mejl och per telefon, om anledning till besök, anteckningar vet gjort till sig själv, vad som beslutats osv. Konstigt utseende med mycket text som inte är begriplig för mig. Så bara att gå igenom en sida tar all energi och när jag gått igenom en av journalerna tycker jag alla sidor är viktiga och kan inte sålla ut vilka som gäller just sjukdomen.
Frågade om jag kan skicka hela journalerna men det vill dom inte ha eftersom dom då måste gå igenom allt och dom kan inte ens svenska.
Så jag måste göra det. Men tycker allt är viktigt. Av det jag lyckats begripa.
Mitt tvång gör att jag måste läsa och förstå allt, och när jag misslyckas kommer tillhörande ångest. Ångesten och tvånget tillsammans gör att jag kan läsa en och samma sida om och om igen och inte förstår något alls av det jag läser. Så det jag lyckas läsa och förstå blir ju självklart viktigt vad det än gäller. Och ångest över att välja fel och missa chans till ersättning gör att jag inte kan välja bort något, för tänk om det råkar vara jätteviktigt och jag inte förstått det.
Aspergern gissar jag påverkar min oförmåga till att förstå upplägget i journalerna, jag förstår inte logiken och behöver logik för att ta till mig nya saker. Logik hade gjort det lättare att skippa delar som tex bara nämner planering till nästa besök, för 2 år sedan. Och hade tagit bort stor del av journalerna och lämnat mindre text att sortera utifrån.
Adhdn gör att jag kan läsa med en jäkla fart och avverka många sidor och känner mig effektiv. Men samtidigt går det för snabbt för att ta in det som står och all text blir en enda klump med ord utan några framsteg kring sortering av sidorna och måste läsas igen. Och igen. Och aldrig når jag målet om vilket som är relevant och viktigt för just detta.
Ett evighetsjobb kan man nog säga.
Har nu frågat en uppfödare jag känner om hon kan titta på det och kan hjälpa mig.
Ibland nämns diagnoser som tillgångar. Det känns väldigt långt ifrån vanligtvis. Och just nu som dumt hittepå 😅
Usch, det måste vara riktigt jobbigt. Jag vet hur det är när ens diagnos hindrar en från saker, i mitt fall är det vardagsfunktioner, och folk pratar om det som om det vore en superkraft. Jag hoppas att det går bra för din och vovvarnas skull!
#1: ja ibland när jag sitter mitt i röran här hemma kan jag skratta åt kommentarer om att du med ADHD har väl inga problem med städning, ni har ju massa energi.
Ja tänk om energin gick till bra saker och inte slösades på onödigt.
Tack för ditt stöd :)
#0: Kan du inte skicka hela journalerna men stryka under det du tycker är extra viktigt? Då finns allt där så du inte missar något, men du har samtidigt sorterat fram det allra viktigaste utifrån ditt perspektiv.
#3: hon svarade tydligt att hon inte ville ha hela journalerna, tyvärr.
Hej.
Jag vet vart du sitter. Fick tyvärr avliva en hund som va 9månader gammal, men kunde be mitt dörsäkringsbolag ringa veterinären och prata med gen för att få en ättee bil.
Har du kollat om det funkar för ditt fb-bolag
#5: Vad tänker du mitt försäkringsbolag ska göra? Dom har täckt allt med hunden.
Måste han avlivas är livförsäkring ersättning vad rasen har för pris just då.
Även för olika typer av medicinering är dem skyldiga att svara..
Detta förklarade min veterinär för mig
#7: medicin ingår i mitt veterinärvårdsbelopp på 140.0000. Så jag betalar 15% av medicinen. Vilket är tur när dom kostar 2000kr per månad.
Det var inte det jag menade (förlåt om otydlig)
Veterinären har en skyldighet att förklara allt för ditt försäkringsbolag. Om du personligen inte kan förklara så kan du ge en fullmakt så att dem kan kolla
#4: Okej. Om du plockar bort de delar du inte tror är relevanta kan du be någon annan läsa igenom bara dem och säga om de ser något som du kan ha missat. De delar du bestämt dig för att ta med borde de inte behöva läsa.
#9: jag behöver aldrig förklara något. Oftast är det direktreglering hos vet och mediciner skickar jag bara in bild på kvittona.
Skulle dom behöva journal skickar jag in det via mejl. Min stackars veterinär jobbar så hårt så försäkringsärenden kan hon få slippa :) har inga problem att sköta den kontakten efter dessa 2 år.
#10: Ja. Nu blir första sak att göra att ringa konsumentombudsmannen. Jag har sett att reklamation ska göras inom 2 månader då skadan upptäcktes.
Lite jobbigt när uppfödaren inte har koll på sånt
Så jag ska kolla om detta läget kan ge någon ersättning för en delav inköpspriset. Och i så fall hur jag gör.
Min hund va allergisk mot sig själv