Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Läst 69 ggr
Ready21
0

Elvanse biverkningar

Hej jag har stått på Elvanse i snart 2 år & har fortfarande inte kommit till rätta med dosering. Pendlar mellan 50-70mg.

Jag upplever att jag känner mig stel i kroppen typ muskelvärk, spänd & skakis i händerna vid högre doser.

Jag undrar om någon har liknande biverkningar & om ni kompletterar med något kosttillskott som hjälper?

Med vänlig hälsning, R

Niklas
0

Är biverkningarna likadana vid 50 mg som vid 70? Tar du hela dosen på en gång?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Ready21
0

#1: jag tar en morgondos. Har testat tagit lägre dos + fyllt på till lunch men då påverkar det sömnen.

Så jag upplever att 50mg morgon ger minst biverkningar men inte helt optimal effekt. 60mg blir ökad puls, darrig i kroppen, muskelsmärtor men bäst effekt av dos jämt under dagen.
70mg är för hög dos då blir jag för slö, trött & inåtvänd.

Niklas
2

Aha. Har du frågat din sjuksköterska eller läkare om de har några råd?

Ready21
0

#3: jag har kontakt med dem & ska på kontroll av puls & blodtryck nästa vecka.
Undrade mest om någon annan upplever samma biverkningar & hittat en lösning som funkar:)

Niklas
2

Kanske magnesium kan påverka det. Det påverkar bland annat nerver och muskler. Läs på exempelvis Livsmedelsverkets sida:

» Magnesium

Magnesium behövs bland annat för produktionen av protein, för omsättningen av kalcium samt för normal nerv- och muskelfunktion
[Jibbe]
0

#4: tjena! Har gått igenom detta också.
Har gått på Elvanse med kompliment i många år.
För det första så måste jag säga att kosten står till grund för att vi människor ska må bra.
Magnesium,zink och omega 3 är en stark rekommendation och försök att undvika paracetamol så mycket som möjligt.

Har du prövat kompliment tex attentin eller metylfenidat till din Elvanse?

Detta med adhd/add är väldigt inviduellt även med medicinering.
Riktlinjerna som följs vid medicinering av ADHD stämmer inte på mig själv personligen.
Ett tips är att bära klocka, penna och block för att anteckna dessa dippar , man får helt enkelt leka professor för ingen känner din kropp bättre än dig själv.
Alla dagar är även olika , som i mitt fall så gav jag upp väldigt lätt i början med en dos och hoppade över till en annan.
Det tar 2 dagar för hjärnan att vänja sig vid nya doser.
Medicinen skall anpassas utifrån hur din vardag ser ut.
Hör gärna av dig till mig om frågor eller vad som helst