Ritalin
Hej på, Jag har Diagnosen ADHD,Autism, och språkstörning. Jag har precis börjat att ta
Ritalin och är uppe på 60mg om dagen allt är precis som vanligt i hjärnkontoret förutom att det känns
som att jag är berusad efter att medicinen börjat värka. Är det för hög dos då?
Pratade med läkare om att få byta till Concerta men fick till svar att den medicinen används bara till ADD????
Men kan man få en bivärkning där man känner sig som berusad på alkohol
när man tar Ritalin?
Du kan få alla möjliga biverkningar innan kroppen har vant sig. Jag skulle avvakta och fortsätta med medicinen för att se om det går över.
#3: jag började med 20mg i 1v, 2v ökade jag till 40mg och nu 3v 60mg. Men jag känner ingen skillnad mer än lite berusning 1tim efter att jag tagit medicinen då 60mg. Innan märkte jag inget. Läkaren tror inte Ritalin hjälper mig och vill byta. Ja jag har läst i olika forum och fass och vet att Concerta används för ADHD, . Man funderar ju varför hon sa så att den bara används till ADD.
Att jag ville prova Concerta är väll bara för att jag har hört mäst om denna medicin plus att den verkar hålla i sig längre. Men jag tar vilken medicin som helst bara den hjälper mig så är jag nöjd. Tyckte det va lite konstig när läkare sa att jag skulle prova annan medicin och Jag tog upp Concerta som förslag men den användes ju bara till ADD fick ja då höra, då kan man ju undra varför en läkare säger så.. Får se efter Fredag om hon vill höja min Ritalin eller så blir detatt byta till Elevans. Jag ligger på 60mg Ritalin nu å känner inget så jag provade med 80mg idag men märker inget då heller.
#6: ja det är konstigt. Men vissa läkare har väl sina egna sätt dom tycker är rätt när det gäller mediciner.
Jag har själv Elvanse nu. Började med Concerta med det var hemskt för mig. Varje eftermiddag när det gick ur kroppen fick jag huvudvärk, mådde illa, blev lättirriterad och förbannad för ingenting. Gav upp redan efter bara 2 veckor, mådde så dåligt av concertan.
Elvansen sitter i längre för mig och jag slipper dom biverkningarna. Elvansen är dock dyrare nästan 700 för en burk som varar 10 dagar för mig. Så första uttaget när gratisperioden är slut blir dyr. Men så kommer jag ju upp till högkostnadsgränsen direkt på 2300 och resten är gratis.
De flesta jag känner med ADHD började med Concerta, och de flesta bytade sedan till annat pga biverkningar. Concerta kallas rävgift, för många mår dåligt av den. Men vissa passar det bra för.
#8: Vad har du för förväntningar av medicinen? Vad är det du vill känna?
Jag fick Ritalin till att börja med och jag har ADD. Vissa av dessa läkemedel är korttidsverkande, andra håller över hela dagen. Är det inte så att Concerta är korttidsverkande, så att effekten märks mer, men också försvinner innan dagen är slut?
Ritalin var dålig för min magsäck, jag fick ändå inte byta. Efter ett par år fick jag pepp av en bokstavsbroder och fick Elvanse. Mycket bättre för kroppen. Den är dyrare, de är snåla.
uppdatering.. Jag ligger nu på 60mg som morgon dos och tar 40mg vid lunch. Morgon dos 60mg håller ca 5tim och min lunch dos tas ungefär 4,5tim efter och ska börja ta 40mg, Har precis höjt den från 30mg….men efekten med en lunch dos så håller det i sig ca 8tim…….Hur kan jag bara få en sån kort efekt av medicinen…….Ända biverkning jag fått på dom högre doserna är att jag börjar känna en del konstiga lukter även smak lökarna är lite konstiga…Har försökt söka på nätet efter andra som upplever att Elvanse inte håller i ca 10-13tim….Finns det någon här inne som känner någon som upplevt att den inte håller så länge.