ADD, sjukskrivning och småbarn?
Hej!
Jag undrar om det är någon med ADD och småbarn som är deltidssjukskrivna pga utmattning?
Berätta gärna era situationer!
Det finns säkert en del här som har ADD och känner igen livet med småbarn och de utmaningar det kan innebära.
Har du alltså tvillingar dessutom?
Ja precis.
Ja jag har tvillingar, vilket redan utan diagnos är en rejäl utmaning. Hade gärna viljat höra hur andra tvillingföräldrar med ADD har det.
Har inte en enda sekund över till mig själv över huvud taget. Tid för Träning, återhämtning, socialt liv eller andra aktiviteter finns inte. Alla saker jag bör göra för att underlätta alla mina ADD svårigheter och min hälsa får inte plats i mitt liv då precis all energi går åt till barnen och kämpa på med hushållet. Jag ser ingen annan utväg än att snart försöka deltidssjukskriva mig för att inte gå sönder. Min ADHD läkare säger att man måste gå via VC och förklara utmattningssyndrom, men jag vet inte. Rent krasst behöver jag få loss tid till att hinna ta hand om allt och inte minst mig själv. Sjukskriver mig flera dagar i månaden bara för att hinna städa hemmet, vilket känns helt fel.
Har du någon till vårdnadshavare i hushållet? Delar ni på arbetet med alltihop?
Jag tycker inte du ska se det som att du sjukskriver dig för att städa. Du sjukskriver dig för att inte bli sjukare. Sjukskrivning för utmattningssyndrom tycker jag låter som en bra idé. Beroende på hur du mår kanske det inte behöver vara på heltid, men hellre för mycket än för lite.
Har du någon kontakt med vuxenpsykiatrin? Annars borde du höra av dig till dem och säga att du är i stort behov av hjälp att få ordning på livet med ADD, tvillingar och allt annat.