När man väntar ett samtal från vården...
Jag undrar hur ni andra ser på saken:
Om man har en etablerad kontakt med någon vårdmottagning, och man försöker få tag på en speciell person där.. ganska ofta så får jag inte tag i den men jag får prata med någon annan som ska ta kontakt med denne, och jag får höra att denne kommer att ringa mig "så fort hen är tillbaka", "någon gång under veckan", "troligtvis imorgon men det kan även bli i övermorgon", eller något liknande.
Jag förstår att vårdpersonal är väldigt upptagna och att de inte alltid kan veta när de har möjlighet att ringa tillbaka.. Men det känns inte schysst att jag i o m det blir helt låst vid telefonen i flera dagar! Jag förväntas vara anträffbar precis hela tiden och kunna svara när som helst, jag måste ha mobilen med mig vart jag än går, om jag så bara går på muggen eller ligger i badet, när jag är ute och aktiverar min hund, om jag är ute och cyklar eller joggar… ja ni fattar. Det tycker jag är orimligt! Jag kommer inte alltid ihåg att ta med mobilen när jag t ex går och handlar eller går ut med hunden, och såklart så lyckas de alltid ringa mig vid såna tillfällen 🙄 Det kan ju även hända att jag redan sitter i ett annat samtal när de ringer, och det samtalet kan ju vara viktigt också, så jag kan inte bara avbryta det!
Jag har inte mobilen jämte mig hela tiden, jag vill kunna lägga ifrån mig den och göra annat, men då kan det hända att jag missar samtalet, och eftersom vårdpersonal alltid bara ringer en gång så får jag sedan hålla på och jaga dem igen! Det tar otroligt mycket energi och är jätte jobbigt för mig de gånger jag väntar på samtal från vården och måste vakta telefonen från 8-17, kanske några dagar i rad, och vara beredd att avbryta vad jag än håller på med för att svara!
Samtidigt som de själva ofta har speciella telefontider, eller inget direktnummer så man måste gå via sekreterare, eller är omöjliga att få tag på även om de har direktnummer..
Ni som har erfarenhet av detta, hur upplever ni det? Tycker ni att det är ett problem? Eller är det bara jag som är tramsig? Det är inte varje vecka det är såhär, nej, men jag känner inte att det är OK att jag ska behöva bli så låst bara för att få prata med dem! Tycker ni att man kan kräva att få en exakt dag och tid för samtalet ifråga, så man inte behöver vara rädd att missa det och behöva lägga massa tid och energi på att se till att alltid vara anträffbar?
Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋
Håller helt med dig!👍
Mig brukar de försöka ringa på mobilen men när jag är hemma är den avstängd och då har jag bara den fasta telefonen och det har jag sagt till dem.
Nu för någon vecka sedan hade en sköterska försökt att nå mig men hon hade ringt på mobilen men när jag inte svarade så skickade hon ett brev till mig istället.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: Tack för svar, och skönt att få bekräftelse på att någon annan känner likadant! 🙂👍
Så, trots att du sagt till dem att ringa på hemtelefonen och att mobilen är avstängd ibland så fortsätter de ändå att bara ringa på mobilen och inte på hemtelefonen? Är de korkade eller glömmer de vad som gäller? 🙄 Om jag var du skulle jag känt mig lite respektlöst behandlad och att jag inte blev tagen på allvar, eftersom de verkar skita i vad du sagt.
Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋
#0 Jag håller med. Har kunnat lämna meddelande på telefonsvarare till min fasta vårdkontakt men de tog nyss bort den möjligheten. Mail strular ofta (de kommer inte fram), hon har telefontid 20 min per dag i bästa fall och 1177 går inte heller direkt utan via sekreterare och sjuksköterskor och annat om jag förstått rätt.
Om jag var du skulle jag skriva i 1177 att du vill att din kontakt ger dig en tid då de ringer upp.
"I'm too old for this shit."
#3: Är alla vårdmottagningar i Sverige anslutna till 1177?
Du menar att jag istället för att ringa och söka dem skriver på 1177 att jag vill ha kontakt och att jag vill veta dag och tid de kommer att ringa? Det kan ju ta lite tid men det borde ju funka iallafall, tack! 👍🙂
#4 Jag tror det, i alla fall inom regionvården. Privat är det nog inte så men ska inte svära på det.
Ja, be om om en telefontid till berörd person så ska det nog gå, men kan ta lite extra tid kanske men då vet du i alla fall när de ska ringa (sen kanske det inte blir exakt på minuten men där omkring i alla fall).
Men olika mottagningar har olika möjligheter vad gäller skicka meddelanden via 1177 har jag märkt. Vissa kan man skriva direkt till personen, andra har inga alternativ. Då brukar jag bara inleda med "Till XX" så kommer det rätt.
Men du får logga in och kolla.
"I'm too old for this shit."
#4: Logga in på 1177 och se efter om din mottagning finns där:
#2. Det var första gången jag var i kontakt med henne, så hon hade väl missat det.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!