Magvärk elvanse
Hej!
Jag har i grunden IBS äter både laktos och glutenfri kost. Så min mage är väldigt upp och ner en period är den väldigt bra en period kan jag få ont av att dricka vatten.
Men sen började jag med ADHD medicin började med 20 mg och det fungerade bra sen efter ca 4-5 veckor höjdes dosen till 30 mg då fick jag biverkning av att jag fick väldigt ont i magen så jag gick tillbaka till 20 mg nu har inte jag vågat höja dosen fast jag egentligen skulle behöva då medicinen går ur mig vid ca 14 tiden och jag är helt ur fokus på jobbet samt att jag är väldigt trött hela tiden.
Ni som har problem med magen hur har ni gjort och vilken medicin använder ni så att man inte får problem med magen
Det bästa rådet är som vanligt i medicinska frågor höra med läkaren som skriver ut receptet. Det är hans eller hennes skyldighet att följa upp och eventuellt ersätta om mediciner ger ihållande biverkningar.
Jag har inte koll på Elvanse eller adhd-mediciner, men jag äter en del läkemedel mot andra diagnoser och har känslig mage. Kan det vara så att Elvanse innehåller laktos som bindemedel? Du kan läsa alla ingredienser på Bipacksedeln som följer med medicinen.
#0: Elvanse innehåller enligt FASS bland annat mikrokristallin cellulosa, kroskarmellosnatrium och magnesiumstearat. Jag läste någonstans att magnesiumstearat kan irritera tarmen. Ta det med en nypa salt dock eftersom jag inte lyckas hitta källan.
Magsmärtor är däremot en förekommande biverkning av Elvanse.
Hör med din läkare, som #1 föreslog.
Har också IBS och nyss börjat med Elvanse, för min del har det korkat igen 🙈 men överkomligt. Ska på återbesök nästa vecka, antar att det blir höjning av dosen, hoppas inte på att få din biverkan! Jag kan ju komma med en uppdatering om hur det gick!
Vad sa din läkare om din biverkning?
Hoppas du mår bättre snart 😊
Salt and burn baby
Hej igen!
Jag har haft turen och inte få ont i magen! Jag hoppas det löser sig för dig och att det är en tillfällig biverkan!
Salt and burn baby