Magen funkar inte!!
Godmorgon!
Började med Elvanse 20mg för ca 1 månad sedan. Jag har fått den hemska biverkningen total STOPP 😭
Har fått använda mig av dulcolax för att kunna gå över huvud taget.
Finns det någon mer här som har samma problem? I så fall, hur har ni kommit till rätta med det?
Ska tilläggas att jag även har IBS och finns det magpåverkan i listan på biverkningar kan man ges sig f** på att jag får dom!
Salt and burn baby
- Redigerat 2023-03-18 06:07 av ADHD2022
Jag äter en del medicin som är förstoppande.
Jag tar varje dag psylliumfrön (loppfrön) blandat i lite vatten.
Det funkar för mig.
/Maria
#1: Jag har funderat på om jag ska köpa det. Använt när jag va yngre men då mot diarrée, funkade sådär då. Men kan tänka mig att testa vi-siblin igen 😊
Salt and burn baby
Dulkolax är något som kan ge beroende så var försiktig med det.
/Maria
Googlade nu och det finns tydligen inget belägg för att dulcolax skapar beroende.
Förr sa man alltid att det gjorde det så jag skulle ändå vara försiktig.
/Maria
#4: Det är sant att man inte ska ta det mer än 7 dagar. Läkemedlet stimulerar tarmen att röra på sig, tar man dem frekvent blir tarmen lat och vill inte jobba på egen hand.
Jag tar dom i nödfall, som nu. 😊
Salt and burn baby
Jag har också IBS och för mig funkar linfrön toppen när det blir stopp (får nästan motsatta problemet istället då).
Äter annars dagligen psyliumfrön och chiafrön för att försöka hålla magen jämn.
Har inte provat själv men min kanin får Laktulos för att bla hålla igång magen (och hjälpa till med levern).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#6: OT men hur hjälper det levern?
(Ärlig fråga alltså, jag ifrågasätter inte.🙂)
TS: Jag har inte IBS men blir trög i magen av min psykofarmaka. Jag tar probihorse/probipet, ett fermenterat vetekli med tillsatta magbakterier. Just det här är egentligen för djur men det finns för människor också fast då kostar det betydligt mer. 😉
Luktar f*n men smakar inte konstigt, jag tar en msk i fil eller yoghurt varje dag.
Har aldrig varit så bra i magen.🙂
(Det funkar fint på hästen och hundarna också för den delen.😁)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#7: Tydligen hjälper det till att rensa slagg från levern. Hon har förhöjda levervärden så det är föreskrivet av veterinären och har då även fördelen att hålla magen igång (då hon även har problem med att magen stoppar upp ibland utan förklaring). Hon kommer troligen få äta det livet ut (då hon fortfarande har förhöjda värden trots att vi testa en annan medicin och att magen stanna helt på henne när jag försökte dra ner för att sluta).
Vart köper du probipet? Låter intressant och funderar på om det kanske skulle kunna hjälpa både min och kaninens mage (om hon kan tänka sig att äta det förstås).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Eftersom jag inte får dricka så mycket så blir jag hård i magen. Då tar jag dulphalac. Eller hur det stavas. Första gången tar man en högre dos. Sen tar man så mycket man behöver för kvällen.
Mvh
Mig
#9: Tack alla som svarat! Laktulos och duphalac är samma sak, liiite rädd att jag ska bli uppblåst och gasig av den, som man kan bli… räcker med mitt "normaltillstånd" 😅
Intressant är om någon som äter Elvanse har samma besvär som mig, jag hoppas ju på att detta är en övergående biverkan 😔
Salt and burn baby
#10: ..en alternativ medicin mot kronisk förstoppning ( inte egentligen ditt besvär, eftersom ditt förhoppningsvis är tillfälligt) och som inte ger samma reaktion med uppblåst mage är movicol,.
Eller egentligen vilket som helst av de olika på marknaden, men aktiv beståndsdel är Makrogol. Om du skall testa det som alternativ så se dock till att inte köpa något märke som tillsatt syntetiskt sötningsmedel..detta många uppblåst mage.
/B’puff
#11: Makrogol fixar inte min mage, det blir FÖR bra 😅
Salt and burn baby