Voxra, någon som har erfarenhet?
Hej på er
Är nyligen insatt på Voxra. Jag hade citalopram sedan en lång tid tillbaka och den sattes ut och de satte in Voxra. Jag har tagit Voxra för många år sedan men då tillsammans med Citalopram, enligt min journal mådde jag bra och slutade med den för att jag mådde så bra.
Man har misstänkt bipolär sjukdom när det gäller mig men de har inte kunnat sätta diagnosen. Jag har recidiverande depression samt ADHD som diagnos (ADHD diagnos fick jag i vuxen ålder)
Nu sattes jag in på 150 mg Voxra på vårdavdelning och de satte samtidigt ut citalopram som jag har haft sedan typ 30 år tillbaka, jag kände inget direkt mer än lite hjärtklappning på eftermiddagarna och lite mindre nere efter ett par dagar. Efter sex dagar väl hemma skulle jag öka Voxra till 300 mg. Efter det har jag haft ett helvete, SÅ stark ångest och oro, hemsk hjärtklappning och åter igen nedstämd, MEN på 7:e dagen som var i förrgår mådde jag plötsligt bättre? Var glad, hade energi som jag aldrig har, (har även fysiska sjukdomar som gör att jag har väldigt lite ork) ville planera in saker osv. Igår mådde jag också bra och idag likaså, är glad men känner mig speedad 🤔 har städat i 6 timmar idag och kunde knappt sluta…såg bara mer och mer jag ville/kunde städa. Nu har jag slutat men känner mig speedad och har hjärtklappning. Vet inte hur jag ska tolka detta? 🤔 Kommer det lägga sig eller är jag Bipolär tro. Någon som känner igen?
Önskar ju att jag kommer fortsätta må bra men jag kan ju inte vara så här speedad med hjärtklappning 🤔
Ska tilläggas att jag har tagit en lergigan nu för att se om hjärtklappning ger med sig och om jag kommer ner i varv men märker ännu ingen skillnad efter snart en timma 🙄
Tack på förhand 🙏🏻
- Redigerat 2023-04-06 23:43 av [milla76]
Har du fått en kontaktperson?
#1:
Jodå jag har blivit remitterad till vuxenpsykiatriska och pratade senast idag med en läkare där.
#2: Vad säger den om din känsla?
Jag nämnde detta med att jag mådde så extremt dåligt till att det nästa dag var så bra och min oro för om jag är bipolär. Läkaren sa att det är typiskt Voxra att det kan vända på 7:e dagen och att han trodde absolut inte att jag är Bipolär.
Någon annan med erfarenhet?
#5: Det låter som om du städade lite maniskt och är uppvarvad. Jag tror att din dos är för hög. 150 mg kanske är lagom för dig.
#6: Ja men precis så var det, uppvarvad och typ manisk.
Idag är jag helt knäckt 😰 SÅ slut och inte glad utan nedstämd och deppig.
Som jag skrev så har jag fysiska sjukdomar vilka gör att jag har väldigt lite ork och en av sjukdomarna ter sig så att utsätter jag mig fysisk aktivitet (ja även allt som sker psykiskt och runt omkring, ljud osv.) så blir jag sämre 😔 idag orkar jag knappt stå på benen och är alldeles darrig.
Jag tycker själv att dosökningen gick väldigt snabbt, från 150 mg till 300 mg på sex dagar.
#7: Voxra är lite lurigt eftersom den ger en slags falsk energi. Den kan ge en sån energi att man har svårt att sluta fast man egentligen inte orkar göra mer.
Tror att tröttheten som du känner nu är ett bakslag efter att ha gjort mer än du orkar som du själv verkar vara inne på.
Håller med om att dosökningen var för snabb. Hade varit bättre att stå kvar på 150 mg och utvärdera effekten efter två veckor.
- Redigerat 2023-04-07 14:56 av [skyggis_tryggis]
#8: Ja jag förstår detta är fallet 😰
Jag har svår ME/cfs så detta var ju livsfarligt för mig 😔
#9: Oj, det var ju olyckligt. Hoppas att du kan vila och ta det lugnt i några dagar.
#10: Tack snälla 🙏🏻 men vad händer sedan? 🤔 blir det samma visa igen 😰 och varför är jag ju nedstämd och deppig när jag hade blivit glad och mådde bättre 😢
Prata med den som skrev ut medicinen. Berätta hur du reagerade på doshöjningen precis som du gjorde i dina inlägg här. 150 mg kanske fungerar bra för dig. Du kanske får lagom mycket energi utan att bli uppvarvad.
Nedstämdheten och deppigheten kanske beror på hur trött du blev.
- Redigerat 2023-04-07 15:12 av [skyggis_tryggis]
#12:
Ja jag måste ju göra det.
Tack för omtanken 🙏🏻
Någon mer med erfarenhet av Voxra? 🤔