Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Läst 54 ggr
[AdhdDeluxe]
3

Barn med ADHD

Hej på er!

Själv diagnostiserad med ADHD sedan 3 månader tillbaka, medicinerar och mår relativt bra.

Min son på 13 år, uppvisar många tecken som gör att jag misstänker att han också kan ha ADHD. Här faller även ärftlighet in i min ”bedömning”.

Jag vill att han utreds, något som min exfru är starkt emot. Hon har vid ett par tillfällen sagt till honom ”att du har inte ADHD, det är inget fel på dig, du är inte sjuk”.

Situationen är svår för honom och den blir inte bättre av att hon målar upp ADHD som något konstigt och fult.

Tar gärna emot konstruktiva tips och råd hur/vad jag kan/ska göra för att hjälpa min son.

Allt gott!

Sindri
1

Din exfru gör verkligen inte din son en tjänst som hon går på. Plus att hon förolämpar väldigt många som har diagnosen. Nej, ADHD är inte sjukdom, det är att ha en hjärna som fungerar lite annorlunda.
När man har det finns det stöd och hjälp att få som gör att man klarar skolan och livet lite bättre. Man kan också lära sig vilka styrkor man har och lära sig utveckla och använda dem. Det är fräckt av hans mamma att undandra honom möjligheten till ett lättare liv. Hon vill verkligen inte hans bästa.
Det jag tycker du skall göra är
1) ge henne en bok av Anders Hansen om ADHD. Han har skrivit flera stycken.
I vår upplysta tid trodde jag verkligen inte att någon hade sådana fördomar om hjärnvariationer.
2) Prata med skolan. De måste också ha märkt något och utredningen kan vara på deras initiativ.
3) Prata också med din son om din utredning och diagnos och hur det har hjälpt dig och hur du handskas med det.

• Redigerat 2023-04-25 20:40 av Sindri
Niklas
1

#0: Har du provat att tala med ditt ex om sonens svårigheter i stället? Om du inte bryr dig om att sätta namn på dem kanske det blir lättare att föra en konstruktiv diskussion och hitta lösningar.

Om hon kan gå med på att han har svårigheter, och ni kan beskriva dem, har ni något att ta till vårdcentralen/BUP. Sen tar de över.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning