Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Läst 91 ggr
Marshapan
2

Nyinsatt på Metamina !

Jag har nyligen blivit insatt på Metamina 5 mg. Har stått på 50 mg Attentin o 400mg Modafinil innan ,så jag undrar nu hur snabbt jag kan höja dosen på Metamina för jag är typ sängliggande och har noll energi o känner ingenting av 5mg direkt! 😋

• Redigerat 2023-07-08 21:06 av Marshapan
Maria
3

Det måste väl din läkare vara bäst att svapå.

/Maria

Karmatarerskanise
0

#0: det borde du veta eftersom läkaren talar om hur insättningen ska gå till.

Marshapan
0

Tack för dom svaren……Min läkare är på semester och jag har inte fått någon väldigt utförlig ordination! Jag har ju såklart googlat o letar efter nån som har lite erfarenhet av Meramina ( min läkare har d inte) och kan dela med sig o kanske ge nått bra råd! Dikter och uppenbara, meningslösa svar undanbeds…..🙄

• Redigerat 2023-07-14 00:57 av Marshapan
Maria
1

#3 Dikter? Jag gissar att det är min signatur du avser.

Försök att få tag på någon annan på mottagningen du går hos. Det är väldigt svårt för en utomstående att svara på din fråga.

Du har inte skrivit vad slutdosen tänker landa på.

/Maria

Karmatarerskanise
0

#3: eftersom endast läkare och sjuksköterskor med tillgång till din journal kan ge råd och säga vad som är lämpligt för dig med Metamina kan och ska inte kleti och pleti utan kompetens hjälpa dig kring dosökning. Hur andra gjort är inget du kan följa. Det är en medicin som man kan bli riktigt dålig på och uppföljningar vid doshöjningar för koll av blodtryck och mående är ett måste.

En läkare som skriver ut Metamina har licens för det och också grundkunskaper i det minsta och vet hur man sätter in och hittar fram fungerande dos eller om det är fel val av medicin.

Ring mottagningen och fråga om dom kan se läkarens anteckningar om din planering. Man sätts inte in på en ny medicin utan planering på uppföljning.
Och att ni inte skulle ha pratat om din startdos och tidsspann för eventuell ökning låter otroligt. Har du loggat in på 1177 ich läst journalanteckningarna? Där kanske står information som han missat att ge kring det. Och har ni inte gått igenom din medicinering när du sattes in är det väldigt viktigt att mottagningen tar med det i journalanteckningarna. Och dom kan se till att annan läkare går in om din är borta en längre tid och ingen uppföljning finns planerad.

Har du tid för nytt besök? Besök hos sköterska brukar man ha tider till i början för koll av blodtryck.

kotten84
0

#0: Hej
Metamina är precis samma sak som Attentin. Förr förskrev man Metamina på licens. Men det togs bort. För enklare för läkarna att skriva ut Attentin i stället.
Om din läkare skulle påstå att Metamina är något annat, så har han fel.
Jag själv har haft Attentin, tyckte det var värdelöst, blev bara trött på den. Så jag förstod inte grejen med att andra blir pigga på den. Tog bort den.
Samtidigt stod jag på Elvanse med attentin.
Nu har jag endast Elvanse, 2 gr om dagen. 70 mg på morgonen. occh 30 mg kl 13. Jag har ätit inprincip samma dosering sedan 2016. Har inte alltid 13 dosen pga krav att väga en viss mängd. (har ätstörning).

Ang insättning på metamina/attentin. Man sätter in 5 el 10 mg, att ta 2 gr per dag. Och doshöjning går rätt snabbt. Under 3- 4 veckor ska man öka till en dos som är lämplig för dig. Det värsta läkare kan göra är att dra ut på det. De är samma som attentin dosering.

Får jag fråga vad modafinil är för något? Gör den en piggare, koncentrerad?

För min del fungerar inte min ADHD medicinering. Jag kan inte hålla på att mixtra själv. Det vill säga jag får ta mer (en till dos) för att det ens ska vara någorlunda okej. Men det är ändå inte okej. För elvansen kan också få mig hyperfokuserad. För min del håller elvansen i 4 timmar. Mot när jag började med Elvansen. Det funka bra i 2 års tid. Men jag hade inte ens nån adhd/add diagnos då. Blev klar med utredning förra året som jag krävde. Och har atypisk autism och ADD. Inte Borderline, som det stått att jag hade i 18 år. Så den togs bort.
Jag vet inte hur jag ska säga till psykiatrin att jag verkligen behöver hjälp, jag kontaktar dem varje vecka. Men jag får INGEN respons. Man känner sig liksom värdelös

kotten84
0

#1: Det är jättesvårt att få tag i läkare inom psykiatrin. I af i Västra götaland. Min mottagning är i Vänersborg. Den suger. Och dem har inte ens uppföljning på mediciner.
Jag ska eg göra ekg varje år för jag har pulmonalisstenos på hjärtat. Men nope det har dem inte ordnat. Etersom ADHD medicin kan påverka hjärtat. Dock är min puls bra. Men är ju inte det problemet jag har på hjärtat precis.