ADHD eller något annat?
Hej på er! Förlåt för lång text.
Jag ska påbörja en ADHD utredning för att jag hela mitt liv fått höra "jävla ADHD unge", "du pratar för mycket" osv från alla olika håll. Även min pappa och 4st av mina kusiner har diagnosen och sagt att dom känner igen många utav mina beteenden, vilket har gjort att jag börjat tänka på det och faktiskt undrat om det är något "fel" på mig. Jag har gått på 2 möten på vårdcentralen som sedan skickat remiss till psykiatrin som godkänt det, jag ska alltså på bedömningssamtal på psykiatrin nu. Nu när jag väl ska börjar funderar jag på om det är något annat eller ingenting alls och funderar på om jag ska avboka tiden för någon annan kanske behöver hjälpen mer? Här kommer några saker jag har problem med, det är mer småsaker men detta är det som är värst.
*Jag har alltid haft jätte svårt med mitt humör(sen jag var typ 2år), blir väldigt lätt arg på småsaker och det händer ofta att jag får utbrott och bara skriker åt alla. Jag har boxat hål i väggen, slagit sönder garderober, slagit kylskåpet samt fysiskt attackerat mina syskon.
*Jag är väldigt envis och vill alltid ha saker på mitt sätt, ha sista ordet och har stort kontrollbehov
*Svårt att hantera förändringar, tex att jag skulle träffa en kompis men det blir inställt i sista sekund
*VÄLDIGT impulsiv och säger/gör saker utan att tänka efter. Gör oftast impulsköp
*Hittar lätt olika saker jag är intresserad av och kan sitta flera timmar/dagar och söka upp all information om detta. Pratar gärna mycket om dessa grejer också.
*Svårt att påbörja tråkiga uppgifter som skolarbetet t.ex och skjuter gärna upp det till deadline. Ibland kan jag påbörja uppgiften i god tid men slutför det inte helt och vet inte hur jag ska avsluta
*VÄLDIGT dåligt tålamod. Vill gärna att saker ska hända NU, inte om 5 min.
*Tröttnar väldigt lätt på saker, behöver möblera mitt rum ofta för att få förnyelse. Kan tex inte kolla film utan att behöva ta paus var 20 minut eller börjar pilla på saker.
*Avbryter ofta folk när dom pratar för att jag inte har tålamod att vänta på min tur. Händer också att jag ofta börjar prata om mig själv för att referera till det personen pratar om.
*Stör mig otroligt mycket på ljud, t.ex att jag kan höra en klocka ticka, någon som smaskar eller leker med pennan. Det tar över allting för mig och jag kan inte fokusera på något annat.
*Inte alls stresstålig, blir otrevlig och kastar saker runt mig
*Detta hänger ihop med ovanstående, har jag för mycket att göra blir jag jätte stressad och det slutar med att jag inte gör något alls.
*Väldigt svårt för att sitta still, kan ställa mig och dansa från ingenstans eller börjar hoppa omkring
*Har svårt för att koncentrera mig på tråkiga saker, t.ex i skolan. Jag tror helt ärligt aldrig jag varit i skolan och faktiskt lyssnat? Varken i grundskolan, gymnasiet eller nu på yrkeshögskolan? Sitter och spelar på min dator, kollar mobilen eller pratar med personen bredvid mig(vilket resulterar i att jag alltid blir tillsagd)
*Pratar någon om något ointressant slutar jag lyssna
*Tappar bort saker hela tiden, tex mobilen, klädesplagg, nycklar, kaffekoppe?, frågar frågor jag redan ställt osv
*Har pratat med mina föräldrar hur jag var som barn. Tydligen hade jag jätte svårt att sova som bebis och bara skrek så mina föräldrar var tvungen att vara ute och åka bil med mig för att jag skulle kunna sova. Jag lärde mig prata jätte fort, redan när jag var 1-1,5 år och pratade mycket och långa meningar. Hade tydligen ett jävla temperament redan som liten och fick jag inte som jag ville blev jag jätte arg och skrek. Hade tydligen slagit till min syster som precis lärt sig gå med ett pärlhalsband på ryggen(hon har ärr) för att jag blev arg på henne. Ville gärna styra och ställa och vara "ledaren" i lekar. Lekte vi ridskola skulle jag vara ridlärare, lekte vi skola skulle jag vara lärare och lekte vi mamma pappa barn skulle jag vara mamma.
Jag har läst på om detta och fattat det som att personer med ADHD oftast har svårt att hålla ordning runt om sig och glömmer lätt bort bokade tider. För mig är det helt tvärtom, vilket fått mig att undra om det kan vara något annat eller ingenting alls? Jag kan INTE fokusera om det är stökigt runt mig och så har det vart sen jag var liten. Kan inte sätta mig med skolarbete, kolla film eller något om det är stökigt för mitt fokus drar dit och jag måste städa upp innan jag kan göra något annat. Jag är också bra på att komma ihåg inbokade tider. Nu brukar jag nästan aldrig ha det men när jag väl har det kan det eka i min hjärna i 2 veckors tid.
Glömde skriva att det känns som min hjärna går på högvarv. Jag tänker på flera olika saker samtidigt, speciellt när jag inte är fokuserad på något och bara ska tex sitta och lyssna på lektionen. Eller när jag ska sova är det som värst, behöver ha ljudet av regn på telefonen för då kan jag fokusera på det ljudet istället för alla tusen tankar i huvudet.
Pratar mycket med mig själv, tänker lixom högt och förklarar för mig själv vad som ska göras och hur.
Kan ha låtar, meningar, fraser som ekar i mitt huvud i flera timmar/dagar haha
Har också jättejätte svårt med ögonkontakt. Börjar lätt tänka på om jag ska blinka nu istället för att lyssna på vad personen säger
Om du upplever att dina symptom påverkar din vardag negativt är det läge för utredning.
Jag tycker du ska ta chansen att bli utredd. Oavsett resultat tror jag du kommer att tycka det är skönt att veta det den kommer fram till.