Kosttips? Muntorrhet, svamp - elvanse
Har medicinerat med 30 mg Elvanse + 5 mg attentin sedan snart ett år och haft lindrig muntorrhet men det har inte varit något stort problem - det har inte påverkat vare sig smak eller sväljförmåga. Det har inte påverkat min aptit alls.
Sedan ca 5 v har jag dock fått betydligt större besvär och drabbats av svampinfektion, vilket jag medicinerat mot i de ordinerade två veckorna (Nystimex). Dock har det inte hjälpt även om det lindrat symptomen något. Sedan tre fyra dagar har även smakförändring tillkommit - det smakar surt och salt i munnen och jag upplever något som liknar domningar i läpparna.
Tilläggas kan att jag började på ett nytt jobb 1 aug vilket inneburit stress som påverkat både sömn och kost negativt, samt att jag sedan en knapp vecka varit en aning förkyld (dock feberfri). Jag försökte omedelbart mota bort förkylningen med echinaegard, coldzyme och iprensa, vilket har funkat bra. Dock uppstod dessa smakförändringar för tre-fyra dagar sedan och igår kväll konstaterade jag att den vita beläggningen återkommit.
Jag fick till mig att ändrade kostvanor kan orsaka förändrat ph-värde vilket i sin tur kan leda till svampinfektion.
Jag har skrivit till min vårdcentral och hoppas få komma in i veckan men undrar om någon har tips på vad jag ska tänka på att äta/inte äta i fortsättningen, för att undvika ändrat ph-värde igen. Är det surhet som kan bidra till svampinfektion?
Ofta kan man få muntorrhet av medicin+ även av stress som i sin tur ger svamp så att dricka mycket vatten samt använda medel mot muntorrhet kan hjälpa