Generalized Anxiety Disorder
Räknas denna oxå in i Bokstavsdiagnoser?
http://web4health.info/sv/answers/anx-generalized-anxiety-syndrom.htm
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag hade inte hört talas om det tidigare. Så här står det:
"En person som lider av generaliserat ångestsyndrom (GAD: Generalized Anxiety Disorder) känner en ihållande och okontrollerbar ångest och oro över olika områden av livet. Alla människor oroar sig i viss utsträckning men i kontrast till vanlig oro är GAD starkare och mer ihållande, uppstår oftare och är svårare att kontrollera. Ångesten, oron eller de fysiska symptomen har dessutom betydande negativa konsekvenser för viktiga områden i livet, exempelvis socialt eller i arbetslivet."
Det är kanske inte vad jag tänker på som bokstavshandikapp, men det hindrar inte att vi diskuterar det här. Jag kan tänka mig att många med bokstavshandikapp även lider av detta.
Vänliga hälsningar
Niklas
Håller med om att detta inte faller inom neuropsykiatrin utan istället under den ordinarie psykiatrins ramar, men precis som Niklas säger så är det säkert många med bokstavshandikapp som är drabbade även av detta!
Det finns en "systersite" här på ifokus som kanske kan vara *lämpligare* om man vill tala med likasinnade.
Titta in på Ångestsjukdomar i fokus om du inte redan har hittat dit!
MVH/Citronmeliss!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Många bokstavsmänniskor lider av detta, som en "biverkning", precis som vi ofta har problem med panikångest. Dessa problem är oftast int de huvudsakliga, utan "biverkningar" av våra problem som skapas av bokstavsdiagnoserna/problematiken.
Ångestsjukdomar är en bra plats för att diskutera sådant generellt, men går även att prata om här för dem som också är Bokstavsfolk. Bokstavsfolk emellan kan ju ha en del tips på hur man kan hantera olika saker också.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Det håller jag absolut med dig om Cattis!
Vill passa på att önska er alla Gott Nytt År!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta