Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketterannat-npf-relateratadhd-addläkemedel-behandlingartips-goda-rådsömnmelatonin
Läst 35 ggr
Ädelskärpt_Ensten
0

Morgon, Sömn och ADHD / Elvanse

Hejsan, hur är det för er med sömn och med att gå o lägga sig i tid + att faktiskt VAKNA på morgonen.

Jag har alltid haft svårt att gå o lägga mig i tid o h att komma upp ur sängen/vakna. Men har alltid varit duktig på att komma i tid, inte försova mig etc.

Nyligen har jag börjat med diverse mediciner för min ADHD. Jag tar 40mg Elvanse + 10mg Escitalopram på morgonen. Sedan 30mg Elvanse vid lunch. Melatan nån timme innan jag vill gå o sova. Brukar bli runt 22-23.

Jag har fått väldigt svårt att somna. Även innan lunchdosen sattes in. Jag har så sjukt mycket jag vill tänka på o efterforska i. Diverse intressen, problem som jag har, eller rätt av problem som andra har som jag vill lösa. Detta leder till i många fall AS långa sessioner med maniskt scrollande på dator eller telefon. eller också då annan aktivitet så som reparation/ skruvande med bilen eller prylar. Många gånger så somnar jag inte förens 3-4 på morgonen. O att sedan gå upp vid 7 blir problematiskt.

Några dagar i månaden jobbar min sambo kväll och hon behöver bli hämtad vid 00:00 Vardag som helg. Vilket medför att jag inte alltid kan ha en aslång o regelbunden sömnrutin. När vi kommer hem är jag aspigg igen 😵‍💫 Då blir det inte sömn förens 3-4 där heller.

För att inte tala om morgonen. Oberoende av när jag gått o lagt mig, har testat allt från sova vid 20:00 till att inte sova alls. Så har jag så sjukt svårt att vakna o gå upp.

Jag har larm från 05:45 - 07:30 varje 15min. På sängbordet. Sen har jag även larm 06:45 , 07:00 och 07:15 på en annan mobil i hallen. Samma visa varje dag att telefonen säger (7 missade larm) eller liknande siffror. NÅGRA svajpar jag bort i sömnen på autopilot.

Jag har börjat försova mig mer o mer sen jag börjat med Elvanse. Handlar inte om aslånga tider men händer att jag vaknar efter sista larmen ljudit, vid 07:40, 07:50, 08:00 , 08:30 typ. I ren panik då jag undermedvetet inser att klockan nog är för mycket.

Hjälp mig med hur ni gör, med era sömnproblem och dåliga vanor. Vill gärna höra. Tips o tricks, mediciner, övningar, mentala knep

Hannahhh.P
0

#0: Äter Elvanse 60mg en gång om dagen, min läkare sa till mig att ta den absolut inte efter 11.00 om du kan så ta innan!
Varför han sa detta va för att tar jag senare så kan ja få väldigt svårt att sova eller inte kunna sova alls!
Prata med dom och se om du kan ta ihop hela dosen eller någon annan lösning prata med läkaren!
Dagarna du måste hämta din sambo tror jag blir lättare när du får rutin och får ordning på den vanliga vardags sömnen om du förstår hur jag menar :)