Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Läst 45 ggr
Josse564
0

Elvanse Sertralin

Har gått på Elvanse ett tag och trivs bra med den medicinen. Nu har jag tyvärr hamnat i en utmattningsdepression och fick Sertralin utskrivet av en läkare på vårdcentralen. Enligt läkaren gick dessa mediciner att kombinera. Men jag är osäker då jag har hört att dessa mediciner kan ta ut varandras effekter. Någon som har någon erfarenhet? Ska ringa vårdcentralen om detta men vill ändå kolla lite här innan.
Tack på förhand!

Karmatarerskanise
1

#0: var har du hört det? Det är en vanlig kombination och det finns inget i deras verkning som slår ut något i den andra.

lisdexamfetamindimesylat- Elvanse och liknande central stimulerande mediciner kan ge negativa bieffekter på psykiska måendet, speciellt vid insättning och om medicinen inte är rätt för en. Innan var man väldigt restriktiv med att skriva ut dessa till patienter med depression och ångest i bakgrunden, men numer verkar man kombinera med SSRI mediciner som är den grupp mediciner som Sertralin tillhör , och inte se historiken som hinder för medicinering med centralstimulerande som elvanxe, attentin och Concerta.

Du kan givetvis bli deprimerad ändå, eller inte känna önskad effekt av Elvanse. Men då beror det inte på kombinationen utan att någon eller båda är fel för just dig, eller fel dos.

Har du frågor kring mediciners lämplighet ihop med andra mediciner rekommenderar jag apotek och en apotekare. De är utbildade i just medicin och kan ge svar på sådant.

Fass är också bra. Där kan man läsa om sina mediciner och se vilka mediciner dom inte ska ges ihop med.