ADHD och koncentration
Detta läste jag nyss på nätet. Vad tycker ni som har erfarenhet av barn med ADHD?
_Ny forskning från Stockholms universitet visar att barn med ADHD koncentrerar sig och minns bättre när de hör bruset från en tv, skriver SvD. Barn utan ADHD får dock en sämre koncentrationsförmåga av samma brus. Anledningen tros vara att bruset stimulerar dopaminproduktionen i hjärnan, något som barn med ADHD har brist på.
_
Då är det därför som min son alltid har TVn igång
Det gäller säkert samma med datorbruset!? 
Det stämmer inte alls på min son, det måste vara helt tyst för att han ska kunna koncentrera sig minsta lilla knepp så tappar han koncentrationen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

är nog böjd att hålla med #2.
Helt otroligt… Har en son som inte fått någon diagnos än, men jag blir mer och mer övertygad över att han är ett bokstavsbarn. Han går i 4:an och nu har det helt gått överstyr med matten speciellt. Han får ingenting gjort på lektionerna. Hemma kan han sitta och inte alls komma igång - bara titta på talen gå fram och tillbaka börja göra något helt annat för att sedan på fem minuter rafsa ner rätt svar på allt…
Nåja idag är jag hemma och VABar då sonen är sjuk och kräks. Mellan kräkningarna gav jag honom matteboken där han satt framför Tv:n - och vad händer ? Jo han räknar 25 tal på raken ….
Kan det vara så att han behöver bakgrundsbruset ?? av TV:n vill säga. Bruset och bullret i klassen har helt motsatt effekt.

#5 Min alldeles egna, och utan vetenskapligt underlag, erfarenhet är att TV-brus, musik o dyl kan vara jättestimulerande bakgrundsljud. Det är när det kommer program man vill se som det stör/distraherar.
Det som jag upplevde som störande i skolan etc var när andra människor var inblandade, deras prat eller att de gjorde saker som fångade intresset. Inte att de gav ifrån sig ljud, utan att de fanns där, så jag blev distraherad av dem.
Jag har (och har aldrig haft) inga problem att arbeta med olika saker framför TV:n eller med musik i bakgrunden (till och med ganska högt ljud), döremot kan jag inte sitta och läsa en bok bland folk. Då kan jag inte koncentrera mig alls. Men jag föredrar vissa dagar att läsa vid TV:n, för då kan jag koncentrera mig bättre. Förklaringen på det är att om det är för tyst, då sitter jag och lyssnar efter saker. Med bakgrundsljud kan jag slappna av helt. Det är förmodligen jätteolika från person till person, men det kan vara en förklaring.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag tror att det e så att bakgrundljud särskilt musik gör att ialla fall mina barn koncentrerar sig bättre när dom gör sina läxor. Men andra ljud som när andra människor pratar så störs dom av sorlet.

Min dotter har gärna Tvn eller en musikskiva på samtidigt som hon spelar dataspel. Skulle däremot någon prata när hon spelar, då skulle hon bli jättestörd.

mina döttrar, fick dispens för att ha freestyle på under lektionstid, annars fick dom ingenting gjort under lektionerna.
Detta pga. att de andra barnen störde, genom att: röra på sig, tappa ett suddgummi, ställde frågor. Det räckte med såpass litet, för att dom skulle tappa koncentrationen och kunde sedan inte komma in i sitt arbete igen, förräns lektionen var slut.
Jag har också, vid något tillfälle läst att det skall då helst vara: klassisk musik, eller hårdrock som dom skall lyssna på, så att man inte sjunger med, dvs. effekten blir liknande som vid brus, det bara låter, avleder.
Jag kan inte koncentrera mig alls om det finns andra ljud i närheten.. kan inte läsa en enda mening utan att behöva läsa om den flera gånger för att komma ihåg vad det stod där. Däremot så kan jag inte sova om det är knäpptyst. Är det tyst så kan jag inte koppla av utan ligger och vrider och vänder på mig/ går upp, lägger mig osv. :)

#10 När det gäller sovandet är jag precis likadan :-)
Är det knäpptyst inbillar jag mig till slut att jag hör saker. Riktigt irriterande, då jag tycker det är väldigt skönt med tystnad också. Men jag stressas mer av det då jag skall sova.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

jag har ingen ADHD, men har aldrig kunnat sova utan öronproppar, det var först när jag kom på att jag kunde köpa sådana som jag för första gången i mitt liv, kan sova ostört, hela nätterna, en fantastisk uppfinning.

Detta stämmer utmärkt på sonen i början blev jag irriterad över att han satt och gjorde sina läxor framför tv´n och bad honom slå av tv´n eller så stängde jag av tv´n.
Men märkte väldigt snabbt att han hade betydligt lättare att koncentera sig och göra sina läxor framför tv´n
Samman sak över om han hade musik på gärna hårdrock så satt han stiill och gjorde sina läxor.
För ett tag sedan när jag tog upp med skolan om att få ha en freestyle elelr cd spelare med sig för att undervisningen lättare för sonen så svarade dom att tillåter vi alla elever för dom flesta har lättare att sitta stilla och koncetrera sig om dom lyssnar på musik samtidigt och det blir lugnare i klass rummen.
Lasse

#13 Verkligen första gången jag hört något sådant att man får lyssna på musik medan man jobbar i skolan. Tänk om alla skolor kunde tänka så. Jättebra initiativ!
I skolan där jag arbetar (F-9) är det helt ok med musik - så länge man har hörlurar. Skolan spelar klassisk musik på svag volym i uppehållsrummen redan från morgonen.
Numer pensionär i Nynäshamn

#14, läs inlägg nr9, där har jag beskrivit samma sak.
#15: Bra!
Vänliga hälsningar
Niklas

det känner jag också igen: min dotter sover med mp:3n på hela natten, annars blir det ingen enhetlig sömn för henne, det hade jag inte satt i samband innan!
For min del må jeg ha det stille - kan absolutt ikke gjøre flere ting på én gang. Veldig lett distraherbar. Må også ha det tyst når jeg skal sove - bruker i tillegg øreproppar så jeg ikke risikerer å bli vekket opp. I så fall kan det bli vanskelig å få sovne igjen.
Dengang jeg gikk på skolen - fra 1953 til 1965 - var det ro og disiplin i klasserommet. For meg var det godt, selv om jeg ellers er en rotete og impulsiv person. Slik det er i klasserommene nå, hadde jeg ikke greid å fullføre folkeskolen engang!
Det var bättre förr. ;-)
Vänliga hälsningar
Niklas
#21 - Hehe.. tenkte at noen kunne oppfatte det som om jeg er en Ordnung-muss-sein-person. Men for meg VAR strukturen, oversiktigheten og roen i klassekommet av det gode. På den annen side hadde jeg ingen følelse av tid, og løp som besatt for å nå skolen i tide. Hadde ikke min mor passet på (jeg syntes hun maste fælt!) må gudene vite når jeg hadde ankommet.
For øvrig likte jeg å gå på skolen - syntes det var interessant og spennende å lære, bortsett fra regning da, som var bare sorgen.